Klesmerket Adidas har beklaget for reklamekampanjen der den amerikanske propalestinske modellen Bella Hadid (27) brukte en redesignet sko fra OL i 1972.
Under OL i München i 1972 ble 11 israelere drept i et terrorangrep, som Svart September, en palestinsk paramilitær organisasjon stod bak.
Adidas har slettet kampanjen fra sosiale medier etter reaksjoner fra proisraelske grupper, som «Combat Antisemitism Movement».
I en pressemelding krevde de både en unnskyldning og at Hadid ble droppet umiddelbart.
– Hvis ikke vil det bli sett på som et direkte angrep på minnet til de 11 israelerne som ble myrdet mens de bare prøvde å delta i De olympiske leker, sa Sacha Roytman administrerende direktør.
Hadid er en verdenskjent modell, med palestinskfødt far.
Hun har ofte tatt til orde for palestinernes undertrykkelse i sosiale medier, særlig etter Israels kontinuerlige bombing av Gaza etter Hamas-angrepet 7. oktober 2023. FN og flere humanitære organisasjoner har sagt at Israels krigshandlinger strider med folkeretten.
Hadid har altså ingen tilknytning til massakren i 1972, og var en av flere modeller brukt til å reklamere for løpeskoen. Likevel reviderer Adidas resten av kampanjen.
– Vi er bevisste på at det er blitt gjort koblinger til tragiske historiske hendelser – selv om disse er helt utilsiktede – beklager vi for opprøret og ubehaget vi har forårsaket, sa Adidas sin talsmann Stefan Pursche til Washington Post torsdag, etter at flere internasjonale medier har omtalt saken.
Hadid er fortsatt avbildet på hjemmesiden i skoannonsen.