VW viser nytt el-konsept

Les hele artikkelen

I en verden der ordet «corona» var forbundet med velsmakende jordbær, og kanskje enda mer velsmakende forfriskning på brygga, inviterte Volkswagen Finansavisen Motor til fabrikken i Wolfsburg. Der viste de frem en visjon av merkets fremtid, kalt I.D. VIZZION.

GJENSTÅR NOE: Volkswagen I.D. VIZZION ble vist frem med en smakfull bokhylle som dashbord, men forhåpentligvis monterer de både ratt og pedaler på ID. Aero.

Ragnvald Johansen

Konseptbilen hadde digre låvedører og dashbord som minnet litt om en Arne Jacobsen bokhylle. For å understreke hvor spennende det ville bli å kjøre bil i fremtiden hadde de fjernet både ratt og pedaler, og utstyrt den med noen digre briller du måtte ha på hodet for å se instrumentene.

Bokstavlek

Heldigvis går det nå an å hurtigspole gjennom pandemien og frem til nåtiden, som altså viser seg å være Volkswagens fremtid. Lanseringen av den første ID.- modellen, med et punktum mindre en visjonen, ble preget av noen software-relaterte motbakker.

Volkswagen ID. Aero

FREMTIDEN ER NÅ: Sonja Tyczka viser frem konseptbilen I.D. VIZZION i 2019, og en del av linjene ser ut til å dukke opp igjen nå.

Men siden har Volkswagen-gruppen strukket, eltet og bakt den nye elektriske plattformen MEB til en rekke forskjellige merker, modeller og markeder. MEB står ifølge pressemeldingen for «Modular Electric Drive Matrix», og det gjør tydeligvis ikke så mye at noen bokstaver mangler mens nye kommer til i forkortelsen.

Kina først

Foreløpig har den tyske bilgiganten holdt seg til to pepperkakeformer for å stanse ut nye karosseriplater til elbilene. Noen av dem, som ID.3 og Cupra Born har fasongen til gode gamle Golf, mens de fleste andre fra Skoda, Audi og moderskipet står på litt høyere slagstøvler i klassen for crossover-SUV.

KUN KONSEPT: Volkswagen I.D. VIZZION konseptbilen hadde digre låvedører, men det kommer neppe på noen produksjonsmodell. 

Foto: Ragnvald Johansen

Men nå har de revet ut noen ark fra skisseblokken, og vist frem tegninger av en ny, stor, elektrisk sedan. Selve bilen utført i metall i stedet for kopiblyant skal visstnok ikke komme på markedet før i andre halvdel av 2023, og det blir Kina som får sjansen først. En versjon tiltenkt det amerikanske og europeiske markedet skal presenteres i løpet av 2023 og produseres ved fabrikken i Emden.

Egen versjon

På spørsmål til kommunikasjonssjef i Volkswagen Norge Lars Joakim Hanssen om det betyr at de vil produsere en egen versjon tilpasset Kina, svarer han:

– Det har vi ikke offentlig informasjon på enda dessverre. Tipper det kommer på verdenspremieren.

Flere andre produsenter gjør tilpasninger til det kinesiske markedet, med blant annet lengre akselavstand fordi voksne oftere sitter i baksetet der enn i vestlige land.

Mange sammentreff

Duse tegninger på mørk bakgrunn forteller ikke all verdens om den kommende bilen, men dersom en sammenligner med bildene av I.D. VIZZION fra 2019 dukker det opp et par interessante sammentreff. Linjen over taket og den tydelig markerte C-stolpen ved bakruten ligner veldig. Hekken med de smale lyktene ser ut til å ha samme fasong, men litt forskjellig arrangement av selve lysene.

Volkswagen ID. Aero 2

LINJENE LIGNER: Volkswagen har vært temmelig sparsommelige med detaljene, men noen av linjene er gjenkjennelige.

Hjulene har tilsynelatende samme plassering, og er av tilnærmet samme størrelse. Selve profilen med den stigende linjen over toppen av dørene, den skrå frontruta og coupé-lignende avslutningen har mye til felles. Også fronten bærer en del av den samme visuelle signaturen, selv om en del må tilskrives et ønske om å oppnå så lav luftmotstand som mulig.

Firehjulstrekk

Foreløpig krever myndighetene i de forskjellige land at biler selges med både ratt og pedaler, selv om førerassistentsystemene til Volkswagen er blitt svært så dyktige til å følge trafikken, nesten på egen hånd.

KAN FRISTE: Dersom produksjonsversjonen av Volkswagen av ID. Aero ligner på I.D. VIZZION kan nok mange la seg friste. 

Foto: Ragnvald Johansen

De har ikke sendt med noen skisser som illustrerer hvordan de har tenkt at ID. Aero skal se ut på innsiden, men en kan jo tippe at de legger seg på en lett blanding av ID.5 og Audi Q4. 

MEB-plattformen har flere ganger vist seg å kunne levere firehjulstrekk med en motor på hver aksling, og det vil overraske hvis ikke noen av de mer kostbare utgavene får samme bestykning. Batteri, rekkevidde, effekt og ytelser blir kun spekulasjoner foreløpig, men dersom den endelige utgaven ligner på I.D. VIZZION kan nok en god del la seg friste.