Volkswagen ID.5 med norske priser

Les hele artikkelen

Volkswagen Äpner i dag for forhÄndsbestilling av ID.5 og ID.5 GTX. De opplyser at prisen for ID.5 vil starte pÄ 436.400 kroner, mens ID.5 GTX er satt til 482.900 kroner. Begge prisene er inkludert frakt og levering i Oslo. De regner med Ä fÄ biler ut til forhandlerne pÄ vÄrparten 2022, og at de fÞrste kundene vil kunne regne med levering pÄ starten av sommeren.

LOVER MER: Etter hvert skal det ogsÄ bli mulig Ä kjÞpe tilleggsprodukter og tjenester fra skjermen i bilen, sÄkalt in-car-shop.

Foto: Volkswagen

Ulike batteri

Begge modellene blir ifÞlge Volkswagen utstyrt med batteri pÄ 77 kWh netto, men fordi de kommer fra to forskjellige leverandÞrer vil det ta litt lengre tid Ä lade opp GTX. PÄ spÞrsmÄl om hvorfor det benyttes to forskjellige batterier, svarer Volkswagen at de har litt ulike egenskaper, uten Ä gÄ nÊrmere inn pÄ det. En forskjell ser ut til Ä pÄvirke rekkevidden, som oppgis til 513 km WLTP for ID.5 og 487 km WLTP for ID.5 GTX. Ladeeffekten oppgis til 135 kW for begge, noe som er Þkning pÄ 10 kW sammelignet med ID.4. 135 kW skal visstnok vÊre et gjennomsnitt, og de sier at enkelte kunder vil kunne oppleve Ä fÄ hÞyere effekt av og til dersom forholdene ligger til rette.

LED: Begge modellene fÄr LED-lys som standard bÄde foran og bak, og GTX fÄr i tillegg LED-matrix lys foran som standard. 

Foto: Volkswagen

Norske felger

Varmepumpe blir standard, og det samme gjelder 12-tommers skjerm inni bilen. Begge fra LED lykter bÄde foran og bak, og GTX fÄr LED Matrix frontlys som automatisk blender ned mÞtende biler. Forhandleren i Drammen er visstnok ekstra glad for Ä kunne tilby kundene bil med felger som heter nettopp «Drammen». ID.5 fÄr 19-tommers «Hamar» felger, mens GTX blir levert med 20-tommers «Ystad».

ULIKE: Selv om begge bilene fÄr 77 kWh batteri (netto), kommer de fra to forskjellige leverandÞrer. Resultatet er blant annet litt lengre ladetid pÄ GTX.

Foto: Volkswagen

Skiller 20 km/t

Den stĂžrste forskjellen mellom de to gĂ„r pĂ„ ytelse, der den billigste modellen stiller med 150 kW – tilsvarende 204 hk, og den dyreste med 220 kW – tilsvarende 299 hk. Dreiemomentet er det ogsĂ„ stor forskjell pĂ„, med henholdsvis 310 og 460 Nm. 0-100 km/t skal vĂŠre avklart pĂ„ 8,4 sekunder i ID.5, mens GTX-utgaven greier samme Ăžvelse pĂ„ bare 6,3 sekunder. Det skiller ogsĂ„ 20 km/t pĂ„ toppfarten, med 160 og 180 km/t som maks hastighet. StrĂžmforbruket skal ifĂžlge produsenten ligge pĂ„ 17 og 18 kWh pr. 100 kilometer.

KAN OPPGRADERES: Dersom du krysser av for Sport-pluss kan du sitte i disse setene, som visstnok skal vÊre ekstra komfortable. Da vil nok prisen bli tilsvarende mindre komfortabel. 

Foto: Volkswagen

Null pÄ taket

For de som gjerne drar tunge lass, vil GTX utmerke seg med 1.200 kg pÄ henger, mens ID.5 kun kan ta 1.000. Her er det verdt Ä merke seg at Volvo C40 som ble testet for litt siden oppgav hele 1.800 kg hengervekt. Taklast er ifÞlge Volkswagen lik null, sÄ skiene mÄ du lempe inni. Heldigvis kan baksetene splittes 40-60.

NESTEN LIKE TØFFE: Begge modellen ser tÞffe ut, men det finnes jo ogsÄ konkurrenter fra samme konsern, blant annet Audi Q4 Sportback. 

Foto: Volkswagen

Skybasert

Dette blir ifÞlge Volkswagen den fÞrste modellen i Norge utstyrt med fungerende Car 2 X system. I praksis betyr det at bilen selv samler inn trafikkdata fra der du kjÞrer, anonymiserer dem og laster de opp til en skybasert tjeneste. Andre biler med samme system kan sÄ benytte all data som er samlet inn fra forskjellige biler, og aktivt bruke det til blant annet GPS-navigasjon, rutevalg for Ä unngÄ kÞ, samt Ä varsle om potensielt farlige situasjoner og ulykker lengre frem.

KUN KROK: Det vil vÊre mulig Ä bestille tilhengerkrok som tilvalg, men last pÄ taket utgÄr ifÞlge produsenten. 

Foto: Volkswagen

Litt kulere

I tillegg tilbys det flere forskjellige pakker for Ă„ gjĂžre turen mer komfortabel, og det skal blant annet vĂŠre mulig Ă„ lĂŠre bilen Ă„ parkere selv i oppkjĂžrselen, sĂ„fremt du bruker litt tid pĂ„ Ă„ vise hvordan det skal gjĂžres. SĂ„kalt AR – Augmented Reality – navigasjon er ogsĂ„ tilgjengelig, og pĂ„ de bilene vi har testet med det systemet fungerer det utmerket. ID.5 og ID.5 GTX er litt kulere, litt dyrere, og godt utstyrt. SĂ„ det blir en vurderingssak, hvorvidt du gĂ„r for den kule Volkswagen, den kanskje enda kulere men dyrere Audi Q4 Sportback som i praksis er samme stĂžrrelse, eller den praktiske Skoda Enyaq. Sikkert er det i hvert fall at Volkswagen er flink til Ă„ tilby noe for enhver smak.

Teknisk: Volkswagen ID.5 / GTX

Motor: elmotor

effekt: 150 kW/310 Nm – 220 kW/460 Nm

Batteri: 77 kWh (begge)

Rekkevidde: 513 / 487 km WLTP

Ladeffekt: 11kW / 135 kW (begge)

5% – 80% pĂ„ hurtiglader: 29 min / 36 min

0-100 km/t: 8,4 sek / 6,3 sek

Toppfart: 160 km/t – 180 km/t