«Velkommen etter», er det kanskje lov å si, nå som BMW omsider lanserer sin konkurrent til Mercedes-AMG C 63 og Audi RS 4. BMW M3 Touring, eller stasjonsvogn som vi kaller det, får den samme motoren som i de øvrige Competition-utgavene av M3 og M4.
For mer enn 20 år siden jobbet BMW med en stasjonsvognutgave av M3, men den kom aldri i produksjon selv om mange kunder etterspurte en slik modell.
– Det er en fast og kjøpesterk kundegruppe, og mange har ventet på M3 Touring, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Så langt i år er det registrert 25 M3- og M4-modeller i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Ikke manuell girkasse
Siden motoriseringen er identisk med rekkesekseren du allerede kjenner godt, kommer det ikke som noen overraskelse at motoreffekten er på 510 hestekrefter. Maksimal effekt utvikles på 7.200 omdreininger og dreiemomentet er på 650 Nm.
BMW M3 Touring fås ikke med manuell girkasse, kun åttetrinnsautomaten som er tilgjengelig på de øvrige modellene.
At BMW sikter seg inn på Audi RS 4 og deres mektige quattro-system, er temmelig åpenbart: BMW M3 Touring får xDrive firehjulsdrift som standard (i likhet med M4 kabriolet), noe du også kan få som ekstrautstyr på M3 og M4 Coupé.
Stor skjerm innvendig
0 til 100 skal ifølge BMW gå unna på kvikke 3,6 sekunder, mens dagens Audi RS 4 skal til sammenligning klare den samme øvelsen på 4,1 sekunder. M3 Touring skal nå 200 km/t på 12,9 sekunder og velges den såkalte M Driver’s package i tillegg, økes toppfarten til 280 km/t og du får kjøretrening hos BMW.
Tallene rundt nye BMW M3 Touring er ikke overraskende lesning når de eksisterende modellene med samme utgangspunkt betraktes. Imidlertid har det skjedd en spennende endring innvendig, hvor M3 Touring er den første M-modellen med BMW Curved Display slik du finner i BMW i4 og iX.
Fra denne skjermen får du direkte tilgang til innstillingsalternativene for motor, chassis, styring, bremsesystem og M xDrive firehjulsdriften. Egne definerte oppsett kan lagres og hentes frem ved hjelp av M-knappene på rattet.
Du kan i tillegg bestemme om bensinmotoren skal sende kraft til forhjulene, eller kun gi kraft til bakhjulene i såkalt Drift Mode. Velges sistnevnte er alle elektroniske hjelpemidler avslått slik at du kan leke deg på bane.
Mer praktisk enn M4
Bagasjerommet i nye BMW M3 Touring sluker i utgangspunktet 500 liter, men vokser til 1.510 liter med nedslåtte bakseter. Det er tett på identisk med Audi RS 4 som tar fem liter mindre med baksetene i stående posisjon. 500 liter er forøvrig det samme volumet som du får i den digre elbilen BMW iX.
– Norske forhandlere vil åpne for bestilling i september, mens produksjon vil starte i november. Prisen er ikke klar, men det kan forventes at differansen fra BMW M3 Sedan (Competition M xDrive) blir på samme nivå som mellom andre sedan og stasjonsvognmodeller i 3-serien, forteller Tegneby.
Med utgangspunkt i at en Touring-utgave av en vanlig BMW 3-serie koster 30.858 kroner mer enn en sedan, og en BMW M3 xDrive Competition sedan koster fra 1.306.501 kroner, er det naturlig å anta at M3 Touring vil koste fra ca. 1.337.000 kroner. Dette tar utgangspunkt i en engangsavgift på 410.000 kroner.
– Vi vet ikke hvordan avgiftene vil bli til neste år, men antar at det blir en endring 1. januar og at disse bilene blir dyrere på grunn av CO2-utslippet, forteller Tegneby som håper at det skal la seg gjøre å levere noen M3 Touringer til norske kunder allerede i år.