Den voksne daycruiseren til Riva kom pÄ markedet fÞr pandemien, men holder koken og ser fortsatt flunkende ny ut. I anledning bÄtutstillingen i Cannes nylig, solgte importÞren to eksemplarer til norske kunder, slik at nÄr de pÄkostede motorbÄtene ankommer Norge pÄ vÄren og sommeren 2023, blir det i alt tre eksemplarer her til lands. Ikke dÄrlig prisen tatt i betraktning.
Fà S MED HARDTOPP: Riva Dolceriva 48 fÄs med hardtopp. Uansett versjon er det luksuriÞst om bord. Foto: Riva
â Trenger ikke kystskipperprĂžve
OppfÞlgeren til Rivarama 44, som det ble bygd hele 130 skrog av, er priset fra 1.480.000 euro. Vel 18-19 millioner kroner, inklusive avgifter og avhengig av valutakursen. Det fordrer uansett rÞslig Þkonomi. Dolceriva 48 har doble Volvo D13-1000 dieselmotorer pÄ til sammen 2.000 HK. Toppfarten er 40 knop, marsjfarten er anstendige 35 knop og rekkevidden er 210 nautiske mil.
â Med en lengde pĂ„ 14,92 meter kan Dolceriva 48 kjĂžres uten kystskipperprĂžven. KjĂžpegruppen blir stadig yngre, men det er ressurssterke personer som har hatt suksess i forretningslivet. De Ăžnsker seg eksklusive «high-end»-produkter, sier daglig leder i Dreamline Yachts Miriam Lefdal.
«SjÞens Rolls-Royce»
Motor Boat & Yachting har kalt cabincruiseren «sjÞens svar pÄ en Rolls-Royce» luksusbil. I vÄre Þyne minner ikke linjene veldig om de pÄkostede ekvipasjene fra Westhampnett, men finishen later til Ä stÄ i stil. Om bord kan man velge mellom Ä ha to kabiner eller ett stÞrre soverom og en mindre kabin for eventuelt mannskap. Fullt utstyrt bysse hÞrer med, mens en hydraulisk badeplattform akterut skal gi en «beach club»-fÞlelse å la stÞrre motorbÄter.
Dolceriva 48 fÄs med hardtopp, eller uten med bemini. Begge variantene inkluderer en heldekkende kalesje.