Den voksne daycruiseren til Riva kom på markedet før pandemien, men holder koken og ser fortsatt flunkende ny ut. I anledning båtutstillingen i Cannes nylig, solgte importøren to eksemplarer til norske kunder, slik at når de påkostede motorbåtene ankommer Norge på våren og sommeren 2023, blir det i alt tre eksemplarer her til lands. Ikke dårlig prisen tatt i betraktning.
FÅS MED HARDTOPP: Riva Dolceriva 48 fås med hardtopp. Uansett versjon er det luksuriøst om bord. Foto: Riva
– Trenger ikke kystskipperprøve
Oppfølgeren til Rivarama 44, som det ble bygd hele 130 skrog av, er priset fra 1.480.000 euro. Vel 18-19 millioner kroner, inklusive avgifter og avhengig av valutakursen. Det fordrer uansett røslig økonomi. Dolceriva 48 har doble Volvo D13-1000 dieselmotorer på til sammen 2.000 HK. Toppfarten er 40 knop, marsjfarten er anstendige 35 knop og rekkevidden er 210 nautiske mil.
– Med en lengde på 14,92 meter kan Dolceriva 48 kjøres uten kystskipperprøven. Kjøpegruppen blir stadig yngre, men det er ressurssterke personer som har hatt suksess i forretningslivet. De ønsker seg eksklusive «high-end»-produkter, sier daglig leder i Dreamline Yachts Miriam Lefdal.
«Sjøens Rolls-Royce»
Motor Boat & Yachting har kalt cabincruiseren «sjøens svar på en Rolls-Royce» luksusbil. I våre øyne minner ikke linjene veldig om de påkostede ekvipasjene fra Westhampnett, men finishen later til å stå i stil. Om bord kan man velge mellom å ha to kabiner eller ett større soverom og en mindre kabin for eventuelt mannskap. Fullt utstyrt bysse hører med, mens en hydraulisk badeplattform akterut skal gi en «beach club»-følelse á la større motorbåter.
Dolceriva 48 fås med hardtopp, eller uten med bemini. Begge variantene inkluderer en heldekkende kalesje.