Testet: Kanskje verdens mest sjarmerende elbil

Les hele artikkelen

Fiat 500E La Primera Cabriolet markedsføres som en kabriolet, men er egentlig bare en coupé med et gigantisk soltak. Det gjør ikke noe, for kabrioletfølelsen er tilstede når du åpner den lille bilen mot himmelen. Du får riktignok ikke morgensolen inn over de store takbuene og utsikten bakover blokkeres av det sammenslåtte taket, men fuglekvitter, vindstøy, syrindufter og lukten av møkkaspredning finner veien inn.

KLASSISK: Fiat 500 har en legendarisk historie, og dagens versjon gjør sitt ytterste for å videreføre arven.

Foto: Andreas Scheel

Dette er ikke ment negativt, for lyset, lydene, vinden og luktene i en kabriolet gjør sommerhalvåret til en bedre opplevelse. Det store taket kan samtidig brukes som et stort eller lite soltak, i tillegg til den helt åpne løsningen.

Småbil

Vi karakteriserer bilen som liten, for med en lengde på 3,5 meter kan du nesten parkere på tvers. Bagasjerommet på 185 liter takler ikke de store koffertene, men med litt godvilje er det plass til to voksne i baksetet. I forsetene er det mer normal plass og med teleskopratt kan også langbente finne en grei sittestilling. Setene er faste og gode med liten støtte samt få og enkle justeringsmuligheter, så de litt mindre finner seg likevel bedre til rette.

TRIVELIG: Førermiljøet er ryddig og brukervennlig med det meste av utstyr, mens plassen er overraskende god.

Foto: Andreas Scheel

Et elegant tofarget skinnratt sitter godt i hendene og herfra kan du styre en rekke visningsalternativer i det digitale instrumentpanelet, samt justere fartsholder, stereo, telefon og stemmestyring for å nevne noe. Dashbordet har et særegent panel pakket inn i polstret plast, og det er funnet plass til noen skinnpaneler og andre myke materialer i dørene, i tillegg til litt hardplast nederst.

Storfamilie

Flere av Stellantis-produktene fra Frankrike kan gjerne låne elementer fra Fiats infotainmentsystem, som med en bred berøringsskjerm fungerer bedre enn hos sine franske kusiner og fettere. Hastigheten er ikke like rask som hos de beste konkurrentene og berøringsfeltene er små, men de er mange og intuitive.

JUKS: Fiat Fiat 500E Cabriolet har egentlig bare et gigantisk soltak, men alle passasjeren får sin dose av sol, vind og lukt.

Foto: Andreas Scheel

Et eget panel for klimaanlegget og giret er plassert under skjermen, mens volumrulleknapp og vippebryter for kjøreprogrammene er plassert på armlenet mellom setene. Dørene åpnes med en elektrisk knapp, men for sikkerhets skyld sitter det en manuell nødåpner i rødt litt lenger ned på døren.

Utstyrsnivået er relativt høyt, både når det gjelder komfort og sikkerhet. Adaptiv fartsholder og 360-graders kamera er nyttig, mens nødbremsassistent og blindsonevarsling er trygt. Det meste fremstår solid og brukervennlig, selv om premiumfølelsen er delvis fraværende.

Småslapp

Som en liten bil har den en liten motor og et lite batteri også. Du behøver ikke være en sinke ut av lyskryssene, men 118 hestekrefter gjør at det tar ni sekunder før du nærmer deg motorveishastighet. Toppfarten på 150 kilometer i timen lar deg miste lappen hvis du misbruker den, samtidig som den batterikapasiteten forsvinner like raskt som snø i Sahara.

LITEN, MEN STOR: Setene bidrar til et høyt komfortnivå og plassen er overraskende god også i baksetet.

Foto: Andreas Scheel

Batteriet på 42 kWh er blant de minste på markedet. Kabrioleten har en offisiell rekkevidde på 305 kilometer, men du klarer lett mer ved rolig kjøring. Vi testet bilens Sherpa Mode som gjør alt den kan for å spare strøm, og hentet ut 9,9 kilometer pr. kWh som betyr et forbruk på ned mot 10 kWh pr. 100 kilometer. Da ville vi klart over 35 mil om vi hadde kjørt batteriet tomt.

Med taket av og kjøring på motorvei øker imidlertid forbruket dramatisk. Vinterstid reduseres også rekkevidden, men du blir neppe skuffet med mindre du trodde du kjøpte en langturbil. Ladekapasiteten på 85 kW er heller ikke spesielt høyt, men på en 50 kW ladestasjon hentet vi ut over 40 kW i snitt over 30 minutter, slik at vi fikk ladet fra 22 til 80 prosent raskere enn det bilen først fortalte oss.

PYNT: Flere logoer, elegante baklys og andre detaljer kler bilen godt.

Foto: Andreas Scheel

Unik farge

Ved aktiv kjøring øker selvfølgelig også forbruket, men det er det verdt. De 118 hestekreftene gjør ikke bilen til et råskinn, men den lille størrelsen og beskjedne vekten gjør at du kan holde relativt god fart gjennom krappe svinger. Den oppfører seg samtidig som en liten og kort bil, men du kjøpte neppe en Fiat 500E Cabriolet for å være med på Gumball.

Du kjøper den i stedet for å ha en kul, rimelig og praktisk småbil med mulighet for å være utendørs mens du kjører. De store dørene, korte overhengene og elegante detaljene gjør bilen lett å like, spesielt i fargen Rose Gold Metallic.

SÆREGENT: Et panel i et stofflignende materiale myker opp både utseendet og følelsen ombord.

Foto: Andreas Scheel

Lyktene, spoileren og grillen gjør dessuten at bilen hadde vært en snerten fotomodell i filmen «Biler», med sine vakre øyne og sjarmerende smil. Prisen på 339.900 kroner er kanskje ikke billig målt i rekkevidde og størrelse, men gleden over å eie gatens søteste er ubetalelig.

Fiat 500E La Prima Cabriolet

 

Drivlinje Elmotor forhjulstrekk

HK/kW/Nm 118/87/200

0-100 km/t 9,0 sek.

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.330 kg

L/B/H 363/152/168 cm

Batteri (netto) 42 kWh

Rekkevidde WLTP 305 km

Ladekapasitet 85 kw

Tilhengervekt 0 kg

Bagasjerom185/550 liter

  • Pris 339.900 kr
  • Pluss

Sjarme

Kabrioletfølelse

Komfort

  • Minus

Pris

Rekkevidde

Bagasjerom

  • Design

Sjarmerende småbil som i fargen Rosa Gold er ekstra søt.

  • Førermiljø

Enkelt og brukervennlig med gode seter og det meste av utstyr.

  • Kjøreegenskaper

Liten og lett er alltid fint for de kjøreglade.

  • Ytelser

Du følger trafikken, men ikke så mye mer.

  • Plass

Plass til fire og litt bagasje.

  • Mye for pengene

Du får mer plass og rekkevidde andre steder.

Konklusjon 7

  • Sjarmerende småbil som gjør sommeren enda bedre.