Test av elektrisk Mercedes-AMG: Prisen kan bli denne bilens hindring i Norge

Les hele artikkelen

Det må være fælt å ha det sånn. Du har lyst på en elbil, men vil samtidig ikke senke deg ned på middelklassenivået. Der alle andre er. Tesla Model X er gammel og folkelig, Porsche Taycan er nærmest som en folkevogn å regne, målt i sjeldenhet på Oslos vestkant. Model Y er glimrende, men uaktuell for deg, så hva skal du ha og hva kan faktisk leveres før de kjipe avgiftene legges på?

Du har det vondt nå, der du sitter og vurderer ny og brautende elbil. Livet er hardt.

TYDELIG NOK: Fronten med de kraftige stripene viser at dette er en AMG.

Foto: Håkon Sæbø

Underlig toppmodell

Det begynner imidlertid å skje noe med luksuselbiltilbudet. Endelig. Den mildt sagt fremtredende BMW iX M60, som Finansavisen nylig omtalte, er kommet på plass. Prisen svinger raskt forbi 1,1 millioner kroner og bra er det, for å bruke særlig mye mindre penger på en elbil er vel nedrig?

TURBIN: Luftdysene er formet som turbiner. Det er en lekker detalj som blir like elegant i mørket, når midten av turbinen lyser opp. 

Foto: Håkon Sæbø

Mercedes er på sin side i også siget. Den underlige toppmodellen Mercedes EQS faller kanskje ikke i smak på grunn av sin eksentriske fasong – og skvulpende myk er den også, noe du ikke har tid til når du skal foreta hissige forbikjøringer på vei til hytta.

Heldigvis prøver Mercedes seg på nytt nå og denne gangen treffer de bedre.

STRAMMERE: Den gigantiske Mercedes EQS ser muligens litt snodig ut. EQE er lang strammere i designen.

Foto: Håkon Sæbø

Tung, men riktig

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic koster fra 909.800 kroner, men bare vent til utstyret lastes på. Motoreffekten fra de to elmotorene er samlet sett på 476 hestekrefter, som må sies å være godkjent. Dreiemomentet ligger på kraftfulle 858 Nm og 0 til 100 kilometer i timen går unna på 4,2 sekunder. Noen slapp elbil er dette ikke, men vekten på brutale 2,5 tonn merker du.

MEKTIG: Det gigantiske panelet kaller Mercedes MBUX Hyperscreen. Det består av tre skjermer og skaper et heftig inntrykk, men prisen er stiv: Tyskerne vil ha 75.600 kroner ekstra for dette panelet. 

Foto: Håkon Sæbø

Selv om dette er en i overkant tung bil, er interessant nok den fortreffelige Mercedes-følelsen tilstede. Når det blandes inn en solid dose AMG, skal det vise seg at EQE 43 4Matic frister mer enn tall og pris i utgangspunktet skulle tilsi. Det er noe uvanlig riktig over denne elbilen.

SPORTSLIG: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic lever opp til AMG-navnet. Bremsefølelsen fra pedalen er betydelig bedre enn på EQS.

Foto: Håkon Sæbø

Kule knapper

Du merker det når du setter deg inn. Umiddelbart strømmer det på en umiskjennelig opplevelse av sensasjon. Her er det Alcantara på midtkonsollen og skinnet på setene er av den myke sorten. AMG-logoen er stanset inn i nakkestøttene, noe som kanskje ikke har så mye å si, men er likevel blant detaljene som settes pris på.

Du griper om rattet og betrakter de små skjermene på selve rattet, som betjenes med to små knapper på venstre side, og et hjul du kan dreie på høyre for å få mer sportslige kjøreegenskaper.

KUL EFFEKT: De digitale lysene kan vise symboler i asfalten foran deg. Kult!

Foto: Håkon Sæbø

Det er ikke utenkelig at Mercedes-AMG har gløttet litt på Porsche, men det må samtidig hevdes at AMG har valgt en mer leken løsning. Du kjenner dem igjen fra andre AMG-modeller, men de fungerer like godt i EQE 43. Knappene og hjulet brukes til å velge blant annet hvor mye «sportslyd» bilen skal lage, hvilket kjøremodus du vil bruke og støtdempernes oppsett.

DU MÅ RØSKE: Dørhåndtakene kommer ut av seg selv, men du må naturlig nok trekke dem til deg for å få opp dørene.

Foto: Håkon Sæbø

EQE 43 har et adaptivt understell som minner mye om det du får i toppmodellen Mercedes-AMG EQS 53, som medfører at det både er justerbare støtdempere og luftfjæring på lur.

Resultatet er, når du fikler litt med knappene på rattet (eller eventuelt velger å gjøre det fra menyen), at EQE går fra å være stram og forholdsvis komfortabel, til å bli riktig så direkte. Det gjelder også styringen, som Porsche-kunder nok vil kunne sette pris på.

SOM STØPT: Setene er typisk AMG uten å bli ukomfortable. Røde setebelter ser tøft ut. 

Foto: Håkon Sæbø

At denne bilen veier mye, vil alltid være en følelse du sitter igjen med, men Mercedes-AMG EQE 43 gjør en god jobb med å maskere ulempen, og maksimere morofaktoren. Riktignok må batteriet være ladet til over 50 prosent for å få full effekt. Dette er en stor bil på nesten fem meter, så det er selve balansen mellom det sportslige og komfortable du er på jakt etter. Det er en egenskap både Porsche og Audi mestrer med den fremragende J1-plattformen Porsche Taycan og Audi e-tron GT benytter, og dette minner om måten AMG tenker på. Det er kanskje ikke så rart siden alle disse bilene har lignende adaptive understell med luftfjæring i tillegg.

SLIK DU ØNSKER DEG: Du sitter ikke like lavt som i en Porsche Taycan, men sittestillingen er likevel god. Rattet er glimrende.

Foto: Håkon Sæbø

Selv om EQE 43 ikke er like rå som en AMG E 63 S, eller noe annet med selskapets V8 under panseret, får du bra med AMG-følelse i den nye elbilen. At tyskerne velger å gi vekk 3,6-graders bakakselstyring gratis, sier noe om nivået. Dette er utstyr Mercedes normalt ikke kaster etter folk, for den spesielle teknologien der bakhjulene både kan styre med og mot forhjulene, gjør at EQE 43 oppleves som mer kompakt og villig i svinger uten å bli nervøs på motorvei.

PÅKOSTET: Knappene til å justere setene fungerer ved å berøres litt hardt. Selve knappene beveger seg ikke, men det er en tilvenningssak. Interiøret oppleves som solid, men nedre del av dørene er av hard plast. 

Foto: Håkon Sæbø

Rekkevidde og ladehastighet

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic har mange gode egenskaper, men ikke alt er like fortreffelig. Bilen har et digert batteri med en netto kapasitet på hele 90,6 kWh, men rekkevidden er i beste fall på 533 kilometer. Enkelte vil ønske seg bedre rekkevidde, og disse vil ikke like å høre at testbilen med oppgraderte 21-tommers felger bare har 467 kilometers rekkevidde.

DU BESTEMMER: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic fås med disse hendige knappene på rattet. De styrer bilens kjøresystemer.

Foto: Håkon Sæbø

Kanskje det kunne tilgis om hurtigladingen var fantastisk, men det er den ikke.

BMW i4, som er en langt rimeligere bil enn EQE 43, har 205 kW effekt. Toppmodellen Mercedes EQS har 200 kW – det samme nivået som BMW har lagt seg på med sine toppmodeller iX M60 og i7, mens Porsche og Audi er i en egen liga med sine 270 kW.

EQE blir taperen i dette selskapet siden den ikke kan hurtiglade noe hurtigere enn 170 kW, merkelig nok.

AMG-KNAPP: Mercedes-AMG EQE 43 er ikke som vanlige Mercedeser. Det kommer imidlertid rimeligere utgaver av EQE, og de kan bli spennende for dem som vil betale mindre for sin elektriske bil.

Foto: Håkon Sæbø

EQE skal være noe av det råeste du får av elbiler, det er en helt ny bil og den er fra en bilprodusent med det selvsikre slagordet «Das Beste oder nichts», som betyr at kun det beste er godt nok.

Her er det noe som kanskje skurrer litt, og bedre blir det ikke når en ferdig EQE 43 4Matic ender opp med å koste vel over én million kroner. Testbilens pris lander på heftige 1.172.000 kroner, riktignok som en nærmest fullutstyrt bil, men det begynner unektelig å bli dyrt.

Embed: Mercedes-AMG EQE 43 – Infogram
https://infogram.com/mercedes-amg-eqe-43-1h7v4pw01lvd86k?live

Ikke perfekt for alle

Bagasjerommet sluker 430 liter, som er et stykke fra BMW i4 med 470 liter. Tilhengeren bak EQE kan bare veie 750 kilo og bakluken løfter seg som en sedan, ikke med hele glasset hengslet i taket slik Mercedes har løst det med EQS. Det er litt klønete, noe titusenvis av Tesla Model 3-eiere vet alt om.

Trøsten får være at Mercedes-AMG EQE 43 4Matic kan leveres ganske så umiddelbart. Allerede i august i år kan du sette deg inn i denne elbilen og kose deg med at du kjører noe passe eksklusivt, som andre ikke har tilgang på.

DIGITAL LOGO: Instrumentpanelet, som er en del av den digre skjermen, kan settes opp slik du ønsker det. Valget består av tre forskjellige utseender som alle er lekre. AMG-logo nederst er felles for alle tre.

Foto: Håkon Sæbø

Det gigantiske panelet Mercedes kaller Hyperscreen, som egentlig består av tre forskjellige skjermer og koster absurde 75.600 kroner, er det begrenset levering på. Er du kjapp kan du være heldig å få det med, men vi tror at EQE 43-kundene kan leve greit med de to skjermene som er standardutstyr.

Sikkert er det uansett at elbilutvalget stadig blir bredere og selve bilvalget vanskeligere.

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic er kostbar og ikke perfekt for alle, men gir en tiltalende blanding av sportslighet, luksus og komfort du blir glad i.