Sprek 100-åring

100 år etter at Aston Martin deltok i sitt første franske grand prix-løp, fikk tidligere Formel 1-mester Sebastian Vettel æren av å ratte TT1 – populært kalt «Green Pea» – rundt Paul Ricard.

Sjette beste plassering

Formel 1-laget Aston Martin Aramco Mercedes lå etter det franske løpet i juli på niendeplass av 10 lag, og har denne sesongen aldri vært i nærheten av pallen. Det beste resultatet hittil sto Vettel for i Aserbajdsjan, der han sikret en sjetteplass. De 11 øvrige løpene har gitt dårligere resultater. Årets franske eventyr ble vunnet av Red Bulls Max Verstappen, mens Ferrari-fører Charles Leclerc kjørte ut, og alle hørte ham rope «Nooooo!» i fortvilelse over teamradioen.

Med et slikt bakteppe er det ikke rart at Aston Martin ser bakover, og med deltakelsen i 1922 er effektivt Aston Martin det laget med lengst racinghistorie av dagens Formel 1-lag. TT1 deltok i et 60-runders løp på i alt 800 kilometer.

PIONERTID: I 1922 var racing eksotisk, og en smule farligere enn i dag. TT1 hadde en toppfart på 137 km/t. To seter var påkrevd, passasjersetet var tiltenkt mekanikeren.

Arkivfoto: Aston Martin

Chitty Chitty Bang Bang

Selskapets grunnlegger Lionel Martin bygde bilene TT1 og TT2 på oppdrag av en ung og velstående motorsportentusiast, grev Louis Zborowski. Den polskættede briten investere 10.000 pund i å få bygd en ny 16-ventilers firesylinder med doble overliggende kamaksler. Zborowski hadde tidligere hjemme på Higham Park, sammen med Clive Gallop, fått bygd flere gedigne racerbiler kalt Chitty 1-4, som mange år senere inspirerte Ian Flemings bok Chitty Chitty Bang Bang. Navnet var muligens inspirert av flyingeniøren Letitia Chitty, og motorlyden naturligvis. 

TT1 ble bygd for å delta i Isle of Man TT (Tourist Trophy) i 1922, men forsinkelser gjorde at den først sto ferdig til debuten i Frankrike i juli samme år. Under panseret sitter det en firesylinder med et slagvolum på 1.486 kubikkcentimeter. Effekten er rundt 55 HK ved 4.200 omdreininger. Egenvekten er 750 kilo, som er 45 kilo lettere enn årets hypermoderne Formel 1-bil AMR22.

Les hele artikkelen