Porsche planlegger elektrisk luksus-SUV

Les hele artikkelen

Styreformann i Porsche AG Oliver Blume presenterte nylig selskapets nåværende posisjon og fremtidsutsikter.

– Vi planlegger å lansere en ny elektrisk SUV, produsert i Leipzig. Den vil øke eksponering vår i luksus-segmentet. Vi sikter spesifikt mot den delen av markedet med de høyeste marginene, for å øke salg og inntjening, skriver Blume i pressemeldingen.

Populær som fossil

Siden de sikter mot høyere grad av luksus og tilsvarende høyere priser, er det sannsynlig at den nye elektriske SUV-en vil bli posisjonert over Macan og Cayenne.

GOD NUMMER TO: Porsche Macan i elektrisk utførelse blir den andre batteridrevne modellen fra Porsche. Etter en dobling av salget for Taycan i 2021 sammenlignet med fjoråret, satser Porsche tungt på elektriske modeller. 

Foto: Porsche

Blume uttalte også at selskapet har en målsetting om å levere mer enn 80% elektriske biler innen 2030. Først ut blir en elektrisk Macan, som i fossil utgave har vært den mest populære modellen til Porsche i flere markeder.

Økt tillit

Salget av Porsches første helt elektriske modell Taycan mer enn doblet seg til 41.296 solgte i 2021 ifølge selskapets tall, og det bidrar nok til økt tillit til planen om ny elektrisk luksus-SUV.

DIGITAL TESTBENK: Den elektriske versjonen av Porsche Macan er under utvikling, og ved å bruke noe som minner om et heftig Playstation-oppsett kan ingeniørene prøve ut systemene i en virtuell verden. 

Foto: Porsche

I tillegg uttalte Blume at de ønsker å tilby 718 modellene Boxster og Cayman utelukkende som helt elektriske modeller innen midten av tiåret.

Kan får tre seterader

Foreløpig har SUV-prosjektet fått kodenavn K1, og skal visstnok dra nytte av flere nyvinninger fra Mission R som de presenterte i fjor. Den hadde blant annet et nytt batteri med høyere ytelse, samt 920 volts arkitektur for enda hurtigere lading. Interessant nok skal K1 også videreføre den direkte olje-kjølte elmotoren fra Mission R.

FÅR LÅNE DELER: Den kommende elektriske SUV-en som foreløpig kun kalles K1, skal visstnok få låne noen av innovasjonene fra Porsche Mission R, som batteriet med svært høy ytelse, 920 volts arkitektur samt den direkte olje-kjølte motoren. 

Foto: Porsche

Enkelte rykter spekulerer i om K1 blir den første Porschen som tilbyr tre seterader, men dette blir hverken bekreftet eller avvist. Modellen er forventet lansert i andre halvdel av tiåret, men den elektriske utgaven av Macan er allerede forsinket på grunn av software-problemer hos moderselskapet Volkswagen-gruppen.

912 milliarder

Det er forventet at Porsche blir børsnotert i nærmeste fremtid, og analytikere hos Bloomberg anslår at selskapet kan bli verdsatt til hele 92 milliarder dollar, som skulle bli omtrent 912 milliarder kroner på dagens kurs.