Styreformann i Porsche AG Oliver Blume presenterte nylig selskapets nåværende posisjon og fremtidsutsikter.
– Vi planlegger å lansere en ny elektrisk SUV, produsert i Leipzig. Den vil øke eksponering vår i luksus-segmentet. Vi sikter spesifikt mot den delen av markedet med de høyeste marginene, for å øke salg og inntjening, skriver Blume i pressemeldingen.
Populær som fossil
Siden de sikter mot høyere grad av luksus og tilsvarende høyere priser, er det sannsynlig at den nye elektriske SUV-en vil bli posisjonert over Macan og Cayenne.
Blume uttalte også at selskapet har en målsetting om å levere mer enn 80% elektriske biler innen 2030. Først ut blir en elektrisk Macan, som i fossil utgave har vært den mest populære modellen til Porsche i flere markeder.
Økt tillit
Salget av Porsches første helt elektriske modell Taycan mer enn doblet seg til 41.296 solgte i 2021 ifølge selskapets tall, og det bidrar nok til økt tillit til planen om ny elektrisk luksus-SUV.
I tillegg uttalte Blume at de ønsker å tilby 718 modellene Boxster og Cayman utelukkende som helt elektriske modeller innen midten av tiåret.
Kan får tre seterader
Foreløpig har SUV-prosjektet fått kodenavn K1, og skal visstnok dra nytte av flere nyvinninger fra Mission R som de presenterte i fjor. Den hadde blant annet et nytt batteri med høyere ytelse, samt 920 volts arkitektur for enda hurtigere lading. Interessant nok skal K1 også videreføre den direkte olje-kjølte elmotoren fra Mission R.
Enkelte rykter spekulerer i om K1 blir den første Porschen som tilbyr tre seterader, men dette blir hverken bekreftet eller avvist. Modellen er forventet lansert i andre halvdel av tiåret, men den elektriske utgaven av Macan er allerede forsinket på grunn av software-problemer hos moderselskapet Volkswagen-gruppen.
912 milliarder
Det er forventet at Porsche blir børsnotert i nærmeste fremtid, og analytikere hos Bloomberg anslår at selskapet kan bli verdsatt til hele 92 milliarder dollar, som skulle bli omtrent 912 milliarder kroner på dagens kurs.