Nylig testet: – Den var imponerende, og de andre som testet sa bare «wow»

Les hele artikkelen

Finansavisen Motor har nylig vært i Tyskland og testet den helt nye elbilen fra BMW, nemlig i4 M50.

M50 er toppmodellen med to elmotorer, firehjulstrekk, estimert rekkevidde på inntil 520 kilometer, 544 hestekrefter og 0-100 på 3,9 sekunder. De ytelsene kvalifiserer til M-merket. 

Hør denne ukens episode «Testet: BMW i4 M50, «ny» Audi med V10»:

Embed: Testet: BMW i4 M50, «ny» Audi med V10

Sprinten fra 0-100 går faktisk unna like raskt som i en M3 Competition. 

I tillegg dukker det opp en bakhjulsdrevet variant, eDrive 40, i februar, med rekkevidde på inntil 590 kilometer. Prisen for minstemann starter på 506.800 kroner, mens M50 begynner på 556.800 kroner, selvfølgelig før du har begynt å kikke i den omfattende listen av ekstrautstyr. 

Det er uansett liten tvil om hva nordmenn vil ha. 99 prosent har nemlig valgt M50, «noe de ikke vil angre på», ifølge Finansavisens utsendte testmann. 

Audi har tatt tak i en «gammel» modell, nemlig superbilen R8, som ble lansert tilbake i 2006. Nå skal tyskerne fase ut Quattro og kun gå for bakhjulsdrift. 

– Hva tenker du om dette, spør Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.

– Det er så lenge siden jeg brydde meg om R8. Den var en gedigen gamechanger når den kom, men ingen har snakket om den de siste årene, sier bilekspert og medprogramleder Marius Mørch Larsen.

I denne ukens episode har podcastgutta fått med Finansavisens Motor-redaktør, Andreas Scheel, til å dele inntrykkene fra testen av BMW i4. 

– Nye BMW i4 M50 er enkelt og greit veldig bra, mener Scheel. 

Det er den første elektriske bilen fra BMW som har fått et M-emblem. 

– Det er utrolig hvor godt den sitter på veien også. Du kan gjøre nesten hva du vil. Den var imponerende, og de andre som testet sa bare «wow», legger han til. 

Hør forrige ukes episode «Bond og bilene»: 

Embed: Bond og bilene