Norske Emil (19) satser på Le Mans

Les hele artikkelen

Nylig ble det kjent at den talentfulle 19-åringen Emil Heyerdahl fra Bjørkelangen i Aurskog-Høland, er blitt tatt opp av talentspeiderne i Aston Martin Academy. I sommer og høst skal han kjøre Vantage GT4 i det prestisjefulle mesterskapet Nürburgring Langstrecken Serie.

SULTEN PÅ SUKSESS: Emil Heyerdahl (19) er mer enn klar for oppgaven, og kjører for å bli fast Aston Martin-fører.

Foto: Privat

Heyerdahl skal kjøre for det tyske laget PROsport Racing, som er et av de få utvalgte racing-lagene som Aston Martin har et offisielt samarbeid med. Med full oppbakking fra luksusbilprodusenten, kan unggutten starte jakten på fabrikk-kontrakt og flere VM-titler.

BEST: I 2018 dominerte Emil Heyerdahl Formula 4. Tidenes yngste vinner av Formula Nordic Championship tok 10/10 podium, 7/10 seiere og syv «pole positions».

Foto: Privat

BESTE ROOKIE: 15 år gammel vinner Emil Heyerdahl «rookie»-mesterskapet i Formula 4.

Foto: Philip Mittet

TALENT: I 2018 vinner Emil Heyerdahl konkurransen Bilsporttalentet, den mest prestisjefylle konkurransen i Norge for motorsportsutøvere opp til 21 år.

Foto: Privat

Vant 24H Series

NLS-mesterskapet som kjøres kun på Nürburgring Nordschleife, er neste skritt opp for Heyerdahl, som i fjor, sammen med Autorama Motorsport, vant juniorklassen av TCE-divisjonen til internasjonale 24H Series. Det er et GT-mesterskap med åtte løp fordelt på Dubai, Abu Dhabi, Mugello i Italia, Spa-Francorchamps i Frankrike, Hockenheimring i Tyskland, Portimao i Portugal, samt Barcelona i Spania og Sebring i USA. 

BESTE START: I 2021 tok Emil Heyerdahl «pole position» i 24H Series-løpet i Budapest.

Foto: Philip Mittet

Ikke bare ble Heyerdahl tidenes yngste vinner av 24H Series, han sikret seg hele tre titler; ved å vinne «Driver Championship», «Junior Championship» og «Team Championship».

SÅ GLAD: Blir man når man innser at man har vunnet 24H Series. Emil Heyerdahl jublet da mesterskapstittelen var i boks på Sebring i fjor.

Foto: Philip Mittet

– Det er en stor annerkjennelse for Emil at han nå er en del av Aston Martins juniorsatsing. Det er nettopp slike muligheter vi i Norges Bilsportforbund har oppfordret unge talenter til å forsøke å få, nettopp det å bli del av et fabrikkprogram, og forsøke å ende som proffutøver.

ALLE GODE TING ER TRE: I fjor sanket Emil Heyerdahl ikke bare én mesterskapstittel, men tre stykker i 24H Series; Driver Championship, Junior Championship og Team Championship.

Foto: Philip Mittet

Det sier Viaplays Formel 1-kommentator og sportsjef i Norges Bilsportforbund Atle Gulbrandsen, som kjører Audi RS3 LMS i TCR-klassen av NLS for Møller Bil Motorsport.

– Vil lære mye

Avtalen med Aston Martin Academy er unik i norsk sammenheng. Det er den unge racerkjøreren høyst klar over selv.

BEST: Seks år skiller de to bildene, men Emil leder an. I 2012 vant han norgescupen i gokart. 

Foto: Privat

– Jeg var på treningsleir med dem i mars, men det første NLS-løpet mitt finner sted helgen 24. og 25. juni. Det blir spennende. Aston Martin er jo engelsk, og i første omgang blir oppgaven å hjelpe dem med å slå tyskerne på hjemmebane, forteller Emil Heyerdahl muntert.

MAKTDEMONSTRASJON: I Budapest i fjor kjørte Emil Heyerdahl begge lagets biler, som førte til at Autorama Motorsport tok både 1. og 2. plass i samme løp.

Foto: Philip Mittet

– Har du base i Storbritannia eller Tyskland?

– Jeg har leilighet i Tyskland og Aston Martin-fabrikken er i England. Det blir mye reising, og jeg prøver å være hjemme i Norge mest mulig. Men dette er en fantastisk mulighet for meg til å utvikle meg som fører, og et veldig bra steg i min karriere. Jeg lærer å håndtere media, gjøre analyser av løp og forbedre kjøreteknikken på et veldig høyt nivå. Det er fem-seks bilfabrikanter med i NLS-mesterskapet, og alle ønsker vinne hvert eneste løp, sier Heyerdahl.

HELE DAGEN: Med 12-timers løp kan det bli sent før racerne gir seg i Nürburgring Langstrecken Serie.

Foto: Eric Metzner Photoart

Elitesatsingen Team Norway

Suksessen har ikke kommet uten hjelp. Heyerdahl har vært del av Team Norway, elitesatsingen til Norges Bilsportforbund. NBF Talentutvikling startet i 2007, landslaget kom på plass i 2012. Atle Gulbrandsen overtok som sportsjef i 2019 etter Holm Jacob Matheson.

IMPONERT: Emil er et av Norges største talenter, så jeg tror han har gode muligheter til å få et proffsete hos Aston Martin senere, sier sportssjef Atle Gulbrandsen i NBF.

Foto: Møller Bil Motorsport

– Bilsport er en spesiell idrett som er ekstremt kostnadskrevende, og det er begrenset hva et forbund kan gjøre. Utøverne må først og fremst ta ansvar for sine egne karrierer. Men er man på landslaget, får man støtte til blant annet fysiske og mentale treninger, sier Gulbrandsen.

DTM og GT3

Målet er å utvikle en toppidrettskultur i norsk bilsport, og skape flere internasjonale mestere og profesjonelle førere. Dennis Hauger som kjører Formula 2 for Red Bull, dras frem som kroneksempelet. Andre proffe førere er Dennis Olsen, Mads Siljehaug og Christian Krognes.

– Vi har samlinger med trening, kjøring, foredrag, osv. De har tilgang på medisinsk oppfølging og får trene på Olympiatoppen, sier Atle Gulbrandsen.

Olsen kjører i år DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) med en Porsche 911 GT3 R for SSR Performance. Siljehaug har signert proffkontrakt med Reiter Engineering frem til 2027, og har flyttet til Tyskland for å jobbe som testfører. I årets sesong kjører han utvalgte NLS-løp med KTM X-Bow GT2 og Le Mans Cup med LMP3-bil. Krognes har óg proffkontrakt, kjører for tyske Walkenhorst Motorsport og konkurrer også i NLS, med en heftig BMW M4 GT3.

Gulbrandsen legger til;

– Jeg tror den kunnskapen som vi har lært bort til utøverne, har vært helt avgjørende for at Norge gjør det oppsiktsvekkende bra i internasjonal bilsport, folketallet tatt i betraktning. Vi følger opp Dennis Hauger svært tett, og har med vår trener på de fleste løpene. Martinius Stenshorne er regjerende vinner av Bilsporttalentet, og fikk 300.000 kroner for det.

PÅ TRENING : Emil Heyerdahl (19) var med på trening med tyske PROsport Racing i mars. Snart er det alvor, og nordmannen må vise at han fortjener plassen bak rattet.

Foto: Eric Metzner Photoart

– 200 biler på banen

GT4 er det neste høyeste nivået av GT-racing på Nürburgring, under GT3. NLS-mesterskapet som i år består av åtte løp, kan fort fortone seg litt som Det ville vesten – for de uinnvidde.

– Totalt i NLS er det opp imot 200 biler på banen på én og samme tid, med publikumstall opp imot 250.000 mennesker, sier Emil Heyerdahl.

– Hvordan vil du beskrive Vantage GT4?

– Det er en helt rå bil. Jeg var på Rudskogen nylig for å prøve begge to. Racingutgaven er helt vill, mens gatebilen er en ulv i fåreklær.

PROFF: Skikkelig organisert pitcrew i samtlige båser av pitlanen, vitner om racing av en profesjonell orden.

Foto: Eric Metzner Photoart

– Hvorfor tror du Aston Martin har tatt deg inn i varmen?

– Jeg har hatt tysk management det siste halvannet året, og har prioritert løp på internasjonalt nivå. Jeg har fått gode tilbakemeldinger, og har ikke skadet bilene eller utstyret. Siden 2017 har jeg ikke brutt løp på grunn av egne feil. Sånt blir jo lagt merke til, smiler Emil Heyerdahl.