Nei, nordmenn vil ikke bare ha elbil

Les hele artikkelen

Det er ingen tvil om at det er elektriske biler som gjelder i Norge. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ligger andelen nye elbiler på nærmere 80 prosent så langt i år. Med den varslede innføringen av merverdiavgift på elbiler dyrere enn 500.000 kroner, er det all grunn til å tro at mange vanlige nordmenn vil sette seg inn i en ny, elektrisk bil før jul.

Salget av bensinbiler med høy ytelse

 
MerkeModellAntall juli 2022
Porsche911 GTS28
BMWM319
Porsche911 GT315
BMWZ411
BMWM411
Porsche911 Turbo S11
AudiRS Q89
Porsche911 4S9
PorscheCayenne Turbo7
PorscheCayenne Turbo GT6
VWGolf R6
AudiRS 65
FordMustang 5,05
LamborghiniHuracan4
Mercedes-AMGGLS 634
Mercedes-AMGGLE 634
ToyotaGR Supra 3,04
FerrariRoma4
MorganPlus Six4
MorganPlus Four4
VWTiguan R4
LamborghiniUrus3
BMWX6 M3
BMWX5 M3
BMWM53
AudiRS Q33
Land RoverDefender V83
JaguarF-Type P4503
FerrariSF90 Stradale3
MaseratiMC203
Porsche718 Cayman GT43
VWT-Roc R3
AudiS32
Mercedes-AMGG 632
Mercedes-AMGA 452
Mercedes-AMGCLA 452
Mercedes-AMGCLA 352
Mercedes-AMGAMG GT2
Land RoverRange Rover P5302
JaguarF-Pace SVR2
Ferrari812 GTS2
FerrariF8 Spider2
FerrariPortofino2
Porsche911 Carrera 2/42
Porsche718 Cayman GTS 4.02
Porsche718 Cayman GT4 RS2
BentleyContinental GT V82
BMWX6 M50i1
AudiRS 41
AudiS81
Mercedes-AMGGLA 451
Mercedes-AMGSL 631
Mercedes-AMGC 631
Mercedes-AMGGLC 631
Ferrari296 GTB1
Aston MartinDBX1
Porsche911 Turbo1
Porsche911 GT2 RS1
Porsche718 Boxster S1
Porsche718 Boxster GTS 4.01
BentleyContinental GT Speed1

Kilde: OFV

Heftig Turbo S-salg

Imidlertid finnes det stadig godt med entusiaster som ikke bare vil ha elbil. En gjennomgang av registrerte biler så langt i 2022 viser at Porsche-salget går godt. Hele 29 Porsche 911 GTS-er er så langt registrert, noe som understreker denne modellens popularitet. En 911 Carrera 4 GTS starter på 2.138.900 kroner, men når ekstrautstyret lastes på svinger prisen fort forbi 2,5 millioner kroner. 

POPULÆR: GTS-utgaven av 911 er mest registrert så langt i år, men det er også solgt 11 stykker av den mektige Porsche 911 Turbo S med 650 hestekrefter.

Foto: Håkon Sæbø

Legger du på ca. én million til får du en fint utstyrt Porsche 911 Turbo S med 650 hestekrefter, som det ifølge OFV er registret 11 stykker av så langt i år. Totalt er det registrert 39 911-er i Norge hvor 15 er GT3-er med 510 hestekrefters selvpustende motor og 9.000 omdreininger som maksimalt turtall. Startprisen på denne er 2.583.900 kroner.

1.000 hestekrefter

Over hos Formula Norge, som importerer og selger blant annet Ferrari, er det ikke snakk om like voldsomme volumer, men det er likevel registret 14 nye Ferrari-er i Norge så langt. Fire nye Ferrari Roma har fått norske skilter, mens det er registrert tre stykker av hyperbilen Ferrari SF90 Stradale. 

MYE MOTOR: Ferrari SF90 Stradale med 1.000 hestekrefter.

Foto: Håkon Sæbø

Da Finansavisen Motor testet denne bilen regnet importøren med en pris på ca. 5,2 millioner kroner for bilen med V8, toppfart på 340 km/t og hele 1.000 hestekrefter.

V8 og rekkesekser

Blant de mindre motorsterke, men likevel besnærende bilene, finnes Ford Mustang med femliters V8. Denne er det i år registrert frem stykker av i Norge. Land Rover har vært plaget av leveringsproblemer og det er muligens grunnen til at det «bare» er registret tre stykker av den etterlengtede Land Rover Defender med V8 på 525 hestekrefter. 

Det er så langt kun registret to nye Mercedes-AMG G 63 med 585 hestekrefter, men til gjengjeld er det registrert én Mercedes-AMG GT Black Series med 730 hestekrefters turboladet V8.

ENTUSIASTBIL: Ford Mustang med V8, som det er registret fem stykker av. Her en Mustang Mach 1.

Foto: Håkon Sæbø

Salget av BMW M3 og M4 har naturlig nok gått langt bedre med, for her er det totalt registret 40 stykker hvor de aller fleste er Competition-utgaven med 510 hestekrefter. En BMW M3 Competition xDrive Sedan starter på 1.306.501 kroner.