Nå er prisen klar

Les hele artikkelen

Fra 477.000 kroner koster nye Mercedes EQB. Den helelektriske syvseteren fra Stuttgart fås foreløpig i to versjoner der såkalte EQB 300 4Matic er rimeligst, mens den mer motorsterke EQB 350 koster 21.000 kroner ekstra.

Begge EQB-modeller har firehjulstrekk og syv seter inkludert i prisen, og batterikapasitet og rekkevidde er lik på de to modellene med henholdsvis 66,5 kWh og 419 kilometer målt etter WLTP-standarden. 

Quadratisch. Praktisch. Gut

Det er den tyske sjokoladeprodusenten Ritter Sport som har slagordet «Quadratisch. Praktisch. Gut», men kanskje det kunne passe på nye EQB også? Helt kvadratisk er elbilen riktig nok ikke, men det hadde uansett blitt litt merkelig. At EQB ligner mer på en klassisk Geländewagen eller luksusmodellen GLS enn noen futuristisk japansk eller koreansk bil, er imidlertid sikkert. 

Her er det et tydelig tysk design som presenteres, men det kan samtidig hevdes å være litt lekent.

IKKE FANTASTISK REKKEVIDDE: Mercedes EQB fås først med 419 km rekkevidde uavhengig av modell, som er langt ifra å være best i klassen.

Foto: Mercedes

Mercedes ønsker etter alt å dømme å spille på følelser, men når bilen betraktes i profil og bakfra, er det åpenbart at plass og praktiske egenskaper også er prioritert. Med syv seter som standardutstyr medfølger muligheten for å justere 2. seterad med opptil 14 cm i lengderetning, slik at bagasjerommet kan økes fra utgangspunktet på 465 liter med seteryggen komfortabelt tilbakelent og 3. seterad slått ned. 

Om dem på 2. seterad kan akseptere å sitte litt mindre komfortabelt, kan bagasjerommets volum økes til hele 655 liter uten at setene må felles ned. 

MINI-GELÄNDEWAGEN? Mercedes EQB ligner litt på en G-Klasse, men også på luksusbilen Mercedes-Benz GLS. 

Foto: Mercedes

Siden setene kan slås flatt ned om du vil, kan volumet økes til maksimale 1.620 liter, men for barnefamilier kan det være vel så praktisk at Mercedes EQB sluker fire Isofix-festede barneseter, eller fem om man bruker selen i passasjersetet foran. 

Er alle setene i bruk, tar bagasjerommet 130 liter som indikerer at GLB med sin lengde på rett under 4,7 meter ikke stiller i samme klasse som Kina-elbilene Nio ES8 og Hongqi E-HS9.

Ikke lynrask

Mercedes EQB 300 har en total motoreffekt på 228 hestekrefter og dreiemoment på 390 Nm, som sender deg til 100 på 8,0 sekunder. Med EQB 350 får du 292 hestekrefter og da tar ferden fra 0 til 100 mer kvikke 6,2 sekunder. 

Uansett er dette langt unna Tesla Model Y Long Range som skal klare 0 til 100 på 5,0 sekunder og skal etter sigende leveres med syv seter den også etter hvert.

DU JUSTERER: Mercedes EQB leveres med firehjulsdrift som standardutstyr. Det samme er de syv setene som kan justeres.
Foto: Mercedes
DU JUSTERER: Mercedes EQB leveres med firehjulsdrift som standardutstyr. Det samme er de syv setene som kan justeres.
Foto: Mercedes
DU JUSTERER: Mercedes EQB leveres med firehjulsdrift som standardutstyr. Det samme er de syv setene som kan justeres.
Foto: Mercedes

Det er heller ikke utpreget imponerende at Mercedes EQB kun hurtiglader med en effekt på 100 kW, mens konkurrenter som Audi Q4 e-tron, VW ID.4 og Skoda Enyaq ligger på 125 kW. EQB ligger milevis bak blant annet Hyundai Ioniq 5, som lader på hele 220 kW. 

– Veldig kort leveringstid

– Salgsstart er i januar, så kundene får bestilt EQB da. Om ting går slik det er indikert, blir det veldig kort leveringstid på denne bilen, forteller Mercedes’ kommunikasjonsdirektør,  Audun Hermansen.

– Men hvor kort er «veldig kort»?

– Vi ser for oss én til tre måneders leveringstid, men kanskje før det også. Vi ønsker å ha biler på lager for levering på dagen, forteller Hermansen.

TO ALTERNATIVER: Mercedes EQB fås som 300 4Matic med 228 hestekrefter, eller 350 4Matic med 292 hestekrefter. Prisforskjellen er 21.000 kroner. 

Foto: Mercedes

På spørsmål om hvilken EQB-modell som blir mest populær blant nordmenn, peker Hermansen på innstegsmodellen EQB 300 4Matic. Dette baserer han på salget av søstermodellen Mercedes EQA, hvor kundene visstnok er mer opptatt av firehjulsdrift enn stor motor. 

– Med tanke på at EQB har standardutstyr for over 40.000 kr, tror jeg kundene ville legge på ekstrautstyr for 30.000 til 50.000 kroner. Det betyr at en EQB vil koste mellom 500.000 og 550.000 kroner ferdig utstyrt, men man kan fint utstyre en bil til over 600.000 om man ønsker kraftig motor og mye utstyr, forteller Hermansen.

Mercedes EQB

 

EQB 300 4MATIC

EQB 350 4MATIC

Hjuldrift

Firehjulstrekk

Firehjulstrekk

Effekt

hk

228

292

Dreiemoment

Nm

390

520

Akselerasjon

s

8,0

6,2

Batterikapasitet

kWh

66,5

66,5

Rekkevidde (WLTP)

km

419

419

Ombordlader

kW

11

11

Hurtiglader

kW

100

100