Både partiprogrammene og regjeringsplattformen er krystallklare på at elbiler under 600 000 kroner ikke skal betale mva.- At regjeringen, fullstendig uten forvarsel, løper fra dette løftet, er svært alvorlig, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.
I Revidert Nasjonalbudsjett, som ble lagt frem i dag, kommer det frem at regjeringen vil innføre en tilskuddsordning som skal speile et merverdifritak for kjøpsbeløp opp til 500 000 kroner fra 1.januar 2023.
Det står stikk i strid med hva både regjeringspartiene og SV har lovet i sine partiprogram, om fritak opp til 600 000 kroner. I Hurdalplattformen, som ikke er mer enn et halvt år gammel står også følgende formulering:
Sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler.
-Med dette blir alle biler til over 600.000 kroner minst 25.000 kroner dyrere enn i regjeringsplattformen. I en tid hvor tusenvis av kunder venter på nybil, og leveringstidene er ekstraordinært lange som følge av pandemi og krig vil mange «vanlige folk» få en stor avgiftsregning, på toppen av høye energipriser, økte matvarepriser og høyere renter, sier Andresen.
-Det er ingen overraskelse at regjeringen starter utfasingen av kjøpsfordelene på elbil, så vi var forberedt på at det ville komme et varsel nå i Revidert Nasjonalbudsjett. Men vi har ikke i vår villeste fantasi trodd at regjeringen ikke ville stå fast på beløpsgrensen. SV har også vært krystallklar på at det er 600 000 kroner som er grensen de går for. Vi har derfor en forventing om at SV vil prioritere dette i forhandlingene om RNB, sier Andresen.
-Vi kan ikke se annet enn at dette gjør veien til 2025-målet og arbeidet med det grønne skiftet på veiene mye vanskeligere.
-BIL er komfortabel med at regjeringen velger en kontantstøttemodell i stedet for en bunnfradragsmodell, og har også signalisert overfor regjeringen at en kontantstøttemodell gir best sikring mot bruktimport av dobbeltsubsidierte elbiler.