Kan bli årets dyreste

Les hele artikkelen

RM Sotheby’s har allerede sikret seg tidenes dyreste auksjonsbil i 2022 med Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, en rekord som kommer til å stå i all overskuelig fremtid. Den er i en så egen liga at den nesten ikke regnes med blant vanlige auksjoner.

Ferrari igjen

Når det kommer til årets dyreste bil på en «vanlig» auksjon ligger denne 1955 Ferrari 410 Sport Spider meget godt an. At bilen med chassisnummer 0598 CM er en av kun fire bygde for sportsvogn-VM i 1955 sikrer dens status som sjelden, og at den har vært kjørt i race med suksess er en stor bonus.

410 Sport ble utstyrt med en enorm 4,9-liters V12-motor med dobbel tenning og en effekt på 380 hestekrefter. Det vakre Sport Spider-karosseriet sto karosserismeden Sergio Scaglietti for.

Who’s who

Rekken av stjerneførere som har tatt rattet på den raceren er mildt sagt imponerende. Debuten skjedde i 1000 km i Buenos Aires i januar 1956 med Juan Manuel Fangio og Eugenio Castellotti som førere. Der ble det brudd med girkassehavari.

Men etter at John Edgar i California overtok bilen fikk den en lang karriere som Carroll Shelbys favorittbil på hjemmebane i 1956 og 1957. Det endte stort sett med seier de gangene han kom til mål.

Så overtok Phil Hill, Richie Ginther og Masten Gregory som førere til høsten 1958 da også Joakim Bonnier hadde et race i den.

Shelbys favióritt

Det er navn som sitter godt når en historisk racer som denne skal selges, og ikke minst utsagnet til Carroll Shelby om at «Mr. Ferrari told me that this was the best Ferrari he ever built». Shelby har for sikkerhets skyld skrevet det på bensintanken i hekken, sannsynligvis mot noen dollar i hånden av en fremsynt samler.

Shelby selv var også full av lovord om bilen som sikret ham hele åtte seire og 11 pallplasser.

Amerikansk historie

På 1970-tallet sto den lagret hos den amerikanske Ferrari-importøren før den ble solgt til Howard Cohen i California. Han fikk den restaurert og vist på Pebble Beach før den skiftet hender ikke mindre enn tre ganger på 1980-tallet. Siste gang til den sveitsiske samleren Engelbert Stieger som hadde den i 17 år, frem til 2005.

Da gikk den igjen tilbake til sitt hjemland USA, hvor Christopher Cox overtok ansvaret for klenodiet noen år før den ble en del av storsamleren Roger Willbanks eksklusive bilpark i Denver.

Aldri auksjonert

Når den nå skal opp på RM Sotheby’s auksjon, vil det bli første gang den selges i full offentlighet. Med på salget følger også to av trofeene Carroll Shelby vant med bilen og registreringsskiltene fra bilen deltok i Nassau i 1957. Ting som bidrar til historien og priser langt over det normale.

For selv om vi ikke vet hva bilen har vært omsatt for tidligere, signaliseres det forventninger i området 25 til 30 millioner dollar. Vi blir ikke overrasket om budene passerer det øverste estimatet.