Ikke noe annet sted i verden omsettes så mange dyre biler på så få dager

Les hele artikkelen

Ikke noe annet sted i verden omsettes så mange, så eksklusive og så dyre biler på noen få dager. Det er hit verdens fineste biler blir tatt for å auksjoneres gjennom RM Sotheby’s, Gooding & Company, Bonhams eller i noen tilfeller Mecum.

Det er de som setter standarden, med de to førstnevnte som de fremste hva gjelder pris og Mecum på antall. Mecum måker ikke mindre enn 600 biler gjennom sin auksjonskvern på tre dager.

TREDOBLING: Denne 1950 Ferrari 166 Mille Miglia Berlinetta havnet i USA allerede i 1958, og 50 år senere så vi den bli solgt av Gooding & Co for 2,2 millioner dollar. 14 år senere er prisen tredoblet når eieren Michael Leventhal lar det samme auksjonshuset selge den igjen.

FOTO: GOODING & CO

Sterk retur

Auksjonene under Monterey Car Week er selve målestokken på den mest eksklusive delen av klassiker- og sportsbilmarkedet.

TO AV 99: Aston Martin og Zagato har samarbeidet om mange modeller, og blant de tøffeste er DB AR1 for det amerikanske markedet. Det ble bare bygd 99 eksemplarer, og prisene har steget jevnt de seneste årene til nå å ligge i underkant av 300.000 dollar. To kommer på markedet i Monterey.

FOTO: GOODING & CO

I fjor ble det solgt godt over tusen biler for til sammen 351 millioner dollar, hvorav 121 biler hadde priser over en million dollar. Det er nesten helt på nivå med de aller beste årene i 2014 og 2018, for de årene bidro salget av to Ferrari 250 GTO til rekordresultater.

ETTERTRAKET: Ferrari blir det merket som bringer størst omsetning til auksjonshusene. Denne 1965 275 GTB/6C er en av rundt 60 bygde, med kun to eiere og en pris kanskje i området rundt fire-fem millioner dollar. Vakker er bare fornavnet.

FOTO: RM SOTHEBY’S

I år er det ikke (foreløpig) noen 250 GTO på listene, men det mangler ikke på biler for de som er i markedet for å investere i området 100 – 300 millioner kroner på en bil.

RM Sothby’s

Den kanadiske auksjonsgiganten kommer til Pebble Beach med nærmere 200 biler over tre kvelder. Vi har ikke vært i stand til å anslå totalverdien av estimatene på deres annonserte biler ved inngangen til august, fordi mange av (de dyreste) bilene har «Refer department».

LAMBO-FEST: Det mangler ikke på italienske sportsbiler av alle slag og modeller. Du kan få Lamborghini fra de første på midten av 1960-tallet frem til i dag, ikke minst Countach som denne 1984-modellen uten reserve hos RM Sotheby’s.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Men de refererer til salget som et «rekordsalg», og en rask opptelling avslører mer enn 50 biler med et potensialet til å selges over en million dollar. Bare de alene kan – hvis de fleste blir solgt – summeres opp til over 200 millioner dollar. Sprøtt? Ja!

Nærmere 30 Ferrari, 10 Bugatti, 5 Maserati og 24 Mercedes-Benz samt en rekke meget eksklusive og sjeldne modeller av de fremste sport- og luksusmerker gjør årets auksjon til en attraksjon av de sjeldne.

POPULÆRE: Tidlige japanske superbiler er populære, og RM har flere Nissan Skyline, som denne 1995 GT-R til i underkant av 200.000 dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Gooding & Company

Gooding er den offisielle auksjonspartneren til Pebble Beach Concours d’Elegance, og de trenger to kvelder 20. og 21. august for å skifte eier på omkring 130 biler.

DYREST? Den foreløpig dyreste bilen fra Gooding er denne 2007 Porsche RS Spyder, med et estimat opp mot 8,0 millioner dollar.

FOTO: GOODING & CO

Gooding tilbyr flere titalls Porsche, en rekke Jaguar, Mercedes-Benz, Ferrari og Alfa Romeo. En rekke av dem med forventninger langt over en million dollar.

I fjor hadde de de to dyreste bilene i Monterey med en 1995 McLaren F1 som den desidert dyreste med en pris tett på 20,5 millioner dollar. I år virker det ikke som de er i kamp om den tittelen, hvis de ikke har et ekstra heftig kort i ermet rett før klubben faller for første gang.

AMERIKANSK-ITALIENSK HYBRID: Chevrolet Corvair er mest kjent som bilen som ble slaktet av forbrukeradvokaten Ralph Nader i boken «Unsafe at any Speed». Den mest spesielle av modellen er denne Coupéen bygd av Pininfarina i Italia. Selges av Gooding for opp mot en million dollar.

FOTO: GOODING & CO

Bonhams

Engelske Bonhams har ”bare” rundt 75 biler på sin auksjon 19. august, men det er til gjengjeld en eklektisk miks av alt fra en 1903 Winton til en 1995 Porsche 911 GT2.

BONHAMS DYRESTE: Du finner ikke noen mer original Bugatti 57C Atalante enn denne 1938-modellen som hadde samme eiere i 60 år. Blir dyr.

FOTO: BONHAMS

Den aller dyreste er nok en meget original 1938 Bugatti Type 57C Atalante, og tre meget tidlige Ferrarier bidrar til eksklusiviteten i salget som foregår på Quail Lodge i Carmel Valley.

Førkrigsrenaissance?

RM har fått jobben med å selge flere tunge samlinger etter store samlere som har nådd endestasjonen eller er veldig nær. Det medfører at rundt en tredjedel av bilene de tilbyr er førkrigsbiler, noe som er uvanlig på dagens auksjoner. Til sammenligning har Gooding en førkrigsandel på rundt 10 prosent.

PIONER: Ruxton var, sammen med Cord, det første merket til å tilby forhjulsdrift i 1929. Under 100 ble bygd, og dette er en av rundt 20 eksisterende av merket. Selges hos RM Sotheby’s med et estimat i området 200.000 – 275.000 dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Av RMs rundt 60 førkrigsbiler er rundt 25 i området over en million dollar. I fjor ble det solgt kun 12 biler før 1940 over en million – av alle auksjonshusene til sammen.

FRANSK LUKSUS: Du fikk ikke så mye mer sportslig luksus enn en 1939 Delage D8-120 Chapron Cabriolet før krigen. Denne kan bli din for rundt en million dollar.

FOTO: GOODING & CO

Et av de store spenningsmomentene rundt Monterey-auksjonene er om disse bilene klarer å holde prisnivået og finne kjøpere blant et publikum som ikke lenger har noe forhold til så gamle biler. Med så mange biler på markedet vil vi få et svar.