«Jeg ønsker å elektrifisere Alpine for bevare navnet for evigheten» erklærte Renault-sjef Luca de Meo kort etter at han ankom som ny konsernsjef i starten av 2020.
Vektutfordring
Alpine aksepterte utfordringen. Under merkets 60-årsjubileum på Frankrike GP lanserte de en elektrisk versjon av A110 med en modifisert versjon av batteripakken fra Renault Megane E-Tech.
Den veier hele 392 kilogram, men til gjengjeld har de greid å redusere vekten på resten av bilen, slik at den elektriske versjonen er 258 kilogram tyngre enn bensinversjonen. Målet er et tillegg på 200 kg, så det er fortsatt mye slanking å utføre.
Rask
Batterikapasiteten er 60 kWt som skal gi en rekkevidde på 420 kilometer, men da snakker vi ikke sportslig kjøring overhode.
Motoren er også hentet fra Megane E-Tech og yter 242 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 300 newtonmeter. Den er koblet til en egen totrinns DSG-kasse som skal utnytte kreftene maksimalt og gi 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder. Det er nesten bensinmotorutgaven.