Her betaler du 200.000 kroner pr. sete

Les hele artikkelen

Nye Land Rover Defender 130 har vokst med 34 centimeter, for å gi plass til åtte voksne i konfigurasjonen 2+3+3 seter. Hvor komfortabelt det er på tredje seterad, gjenstår å se.

STADIUM-FØLELSE: Baksetepassasjerene sitter litt høyere enn raden foran, for bedre sikt ut.

Foto: Land Rover

FRA C-STOLPEN: Den ekstra lengden er plassert fra C-stolpen og bakover, derav den «nye» profilen.

Foto: Land Rover

Lengre enn Cullinan

Den ekstra lengden er lagt på fra bakakselen og bakover, og det resulterer i at nye Defender er blitt 5.358 millimeter lang. Kort sagt er bilen lengre enn Mercedes-Benz G-Klasse (4.817 mm), Volvo XC90 Recharge (4.953 mm), BMW X7 (5.151 mm) og Rolls-Royce Cullinan (5.341 mm). Fra C-stolpen og fremover er Defender 130 identisk med Defender 110.

NESTEN VAREBIL: Når man legger ned de bakre passasjersetene, fremstår Defender 130 som en varebil.

Foto: Land Rover

Med alle åtte setene på plass er bagasjerommet 389 liter. Med fem seter øker det til 1.232 liter og med seks passasjerseter foldet ned i gulvet, rommer bagasjerommet et volum på 2.291 liter. Den minste varebilen til Ford, Transit Courier, har for øvrig et lastevolum på 2,3 kubikkmeter.

Tre tonn på kroken

Luftfjæring er standard. Maks tillatte hengervekt er tre tonn. Man kan laste 168 kilo på taket når man kjører og 300 kilo når bilen står i ro. Det må tydes på telt på taket med plass til flere enn to personer. Ikke rart at Land Rover Norge snakker om nye eventyr for alle, selv om de sikkert tenkte mest på at Defender har fått plass til tre ekstra passasjerer, kontra 110-utgaven.

TRE STØRRELSER: Defender 90, 110 og nå også 130. Akkurat som før, bare mye mer luksuriøst.

Foto: Land Rover

Norsk pris er ikke offentliggjort, kun den britiske. Med lokale avgifter må britene ut med 73.895 pund, cirka 873.000 kroner. Her til lands erfarer vi at startprisen blir trolig 1,6 millioner kroner.