Forkledd Ferrari: Dette er resultatet av 5.000 timer

Les hele artikkelen

– Vi er en drømmefabrikk, så vi er åpne for alle ønsker fra kundens side. Så får den kreative fasen frem til vi må fryse designen bestemme hva vi skal bygge, har Touring Superleggeras designsjef Louis de Fabribeckers (43) fortalt ved tidligere møter.

Kundestyrt byggeprosess

– Det er vårt ansvar å guide kunden og utforske hva han virkelig ønsker, og om det kan løses med en eksisterende bilmodell som donor. Vi er en ren coachbuilder, så vi har ingen ambisjon om å bygge noen egen bil fra grunnen. Vi kan strippe av karosseriet og bevare alt det strukturelle, slik at bilen fortsatt er godkjent. Så skaper vi et nytt uttrykk ved hjelp av ny design på karosseriet, forklarer de Fabribeckers.

Han mener hemmeligheten ligger i å søke det rene, vakre og enkle, men det er ikke lett, innrømmer han.

– Jeg tror at hvis du kan tegne en bil i en linje – uten Ã¥ løfte hÃ¥nden fra arket – da er du pÃ¥ rett spor. Det er en del av prosessen frem til Ã¥ finne det endelige uttrykket. Hvis du hadde sett de tidlige skissene til denne ville du se at de er ganske hektiske – mange former og linjer. SÃ¥ starter arbeidet med Ã¥ viske ut. Forenkling og enda mer forenkling er stikkordet for Ã¥ fÃ¥ frem et ønsket uttrykk.

MIDTMOTOR: Arese RH95 er den første midtmotordesignen fra Touring, bygd på Ferrari 488 Pista.

FOTO: IVAR ENGERUD

Delikat balansegang

De Fabribeckers nevner ikke Ferrari med et ord, selv om det i bunn og grunn er en 488 Pista som bærer de vakre karosseriplatene. Det eneste stedet du finner et Ferrari-merke på bilen er hvis du titter ned i motoren i hekken. Overalt ellers på karosseriet, felgene og i interiøret er det vakre «Touring Superleggera»-emblemer du finner.

DISKRET FERRARI: Det er bare inne i motorrommet du vil kunne se Ferrari-emblemer.

FOTO: IVAR ENGERUD

Ferrari vil aldri godkjenne at man «markedsfører» bilen som en Ferrari, siden de ikke har laget karosseriet. Faktisk ville det raskt bli advokatmat hvis Touring gikk ut og sa offentlig at de kunne kle opp Ferrari 488 på denne måten for kunder.

Det er viktig at kundene kommer til Touring med sine ønsker – og sin egen donorbil. Ikke omvendt. Da kan de selvsagt gjøre en jobb for en privat kunde, slik som her.

En av 18

Selvsagt visste kunden på denne Arese RH95 godt hva Ferrari 488 Pista står for som bil, men han ville ha en annen og – i hans øyne – vakrere design. Modellnavnet henspeiler på stedet Touring Superleggera holder til, og at det var 95 år siden etableringen av selskapet i fjor, da denne modellen ble skapt. RH er initialene til den nye – og meget anonyme – eieren.

TOTALT 18: Foreløpig finnes Arese RH95 i kun en håndfull eksemplarer, og noen til er under bygging. Totalt kan 18 eksemplarer bygges.

FOTO: IVAR ENGERUD

Resultatet ser ut til å ha falt i smak hos flere, for alle de 18 planlagte eksemplarene er solgt.

– Rent bortsett fra skala- og kostnadsfordelen ved å bygge opptil 18 – hvorfor? En skulle tro at en kunde ønsket at hans bil var helt unik – uten at noen andre hadde noe lignende?

– Det gikk lang tid før vi forsto at det kunne være gunstigere også for kundene å bygge et begrenset opplag enn rene one-offs. Selvsagt er det en fordel for oss å bygge flere nesten like biler, men det er samtidig oftest en fordel også for prisutviklingen på bilene.

HISTORISK MERKE: Carrozzeria Touring Superleggera er en av de siste karosserimakerne som kan bygge dine drømmer.

FOTO: IVAR ENGERUD

– Hvorfor?

– Hvis vi bygger kun én bil for én kunde, kan det både nå og i fremtiden bli betraktet som «A crazy car for a crazy guy». Hvis vi for hver hoveddesign, som denne, kan få noen håndfull kunder vil det være et bevis på at designen treffer noe mer enn én enkelts smak. Samtidig har kundene fortsatt mulighet til å individualisere sitt eksemplar, slik at det blir unikt på flere måter enn bare fargevalg på eksteriør og interiør. Og den første kunden har alltid den første bilen, avslutter designeren.

Hva det koster er egentlig helt uinteressant – med mindre du har råd til å levere fra deg en Ferrari 488 og la Carrozzeria Tourings designere og håndverkere jobbe opp mot 5.000 timer – på din regning.

STORT TEAM: Fra å ha vært nesten alene fra starten for 15 år siden, hadde Touring Superleggera et helt lite designteam, med Louis De Fabribeckers i spissen for utviklingen av Arese RH95.

FOTO: TOURING SUPERLEGGERA