Elektrifisert, 300 hestekrefter og pris på godt under en halv mill.

Les hele artikkelen

Da vi prøvekjørte første generasjon av Grandland i Tyskland for fire år siden hadde vi tre ting å utsette på modellen: Den var slapp ved full bil, manglet ladbar versjon og hadde ikke firehjulsdrift.

Nå er alt annerledes.

Viktige forbedringer

Selvsagt var det ikke våre bemerkninger i 2017 som gjorde noen forskjell, men sannsynligvis sammenfalt de med både markedets ønsker og Opels planer for videreutviklingen av denne viktige modellen.

For selv om Grandland nå har mistet «X» i modellbetegnelsen, har modellen fått egenskaper som øker X-faktoren til det som er blitt en meget moden og velutviklet modell. Ikke minst i den firehjulsdrevne versjonen med systemeffekt på 300 hestekrefter vi fikk muligheten til å teste på kjente veier på østlandsområdet.

Nye tider

I stedet for å sende journalister til behagelig klima langt syd i Europa hadde produsenten og importøren tatt opp et knippe tyskregistrerte eksemplarer som sto til disposisjon et par dager før de skulle videre på turne i Norden.

Og selv om det selvsagt er noe eksotisk med disse testreisene er det mye bedre å teste nye biler her hjemme. I det miljøet de skal gå, på kjente veier og gjerne i høstmørket for å se hvor imponerende presis Opels nye lysteknologi er. Egenskaper i hvert fall undertegnede aldri har blitt eksponert for på utenlandstester.

NY FRONT: Frondesignen er endret i takt med Opels øvrige modeller, med den såkalte Vizor-grillen.

Foto: Ivar Engerud

Bra hybridlinje

Opel somlet ikke med å få den første Grandland fra premiere ut på veien og underveis har den blitt oppgradert til ladbar hybrid, slik at den også har blitt en høvelig suksess i Norge. Mangel på biler har i perioder vært en flaskehals for enda høyere salg.

Nå er det en ny oppgradering med 4×4, 300 hestekrefter og en hybriddrivlinje med helt grei rekkevidde på 59 kilometer. Og det er ikke bare på papiret. Vi hadde ikke noen store problemer med å kjøre elektrisk fra importøranlegget på Lørenskog til Lier, uten å gjøre spesielle tilpasninger, men bare følge trafikken.

Noe av det første vi merket i forhold til andre sammenlignbare biler er at Grandland triller veldig lett. Noe som i de fleste tilfeller genererer mindre energitap enn veldig aktiv regenerering, og hvor bilen helt tydelig ville holde farten jevnt oppe slik at den «selv» bidrar til en jevn hastighet. Det føles både meget behagelig og energieffektivt, noe da også tallene viser.

Ladetiden på det 13,2 kWh batteriet ligger under to timer, så du kan kjøre rimelig effektivt til og fra jobb i denne daglig og ha «ubegrenset» rekkevidde ved behov. Hybridens fremtid er kanskje begrenset. Men det er i hvert fall en måte å begrense batteriproduksjon og råvarebruken i den forbindelse, og systemet fungerer meget behagelig.

 
LEKKERT: Interiørdesignen er harmonisk elegant – innenfor konvensjonelle rammer.
Foto: Ivar Engerud
SIGNATUR: Front- og baklys har blitt signaturer for bilmerkene, gjerne med meget tydelige profiler i selve lysstripene.
Foto: Ivar Engerud
SKARP: Det er når du begynner å studere detaljer du ser hvor mange presise elementer designerne jobber med på relativt små flater.
Foto: Ivar Engerud

Rimeligere innsteg

Ved introduksjon av den faceliftede utgaven får du også mulighet til forhjulsdrift i kombinasjon med denne drivlinjen, ikke bare 4×4. Den nye varianten senker innstegprisen betydelig, til en startpris på 439.900 kroner. Med det legger den seg prismessig svært tett på Ford Kuga som nærmeste konkurrent i klassen.

Over den nye innstegsmodellen er prisene omtrent uforandret fra tidligere, samtidig som mer standardutstyr er på plass. Opel fortsetter tradisjonen med å gi mye utstyr for pengene.

Bilen vi testet var en 4×4 med 300 hestekrefter og et samlet moment på 520 newtonmeter, noe som gir en svært så hyggelig kjøreopplevelse hvor det hverken mangler på krefter eller komfort.

De ergonomiske AGR-setene foran tilbyr meget god sittekomfort. Seteputen er justerbar, sidestøtten er god og behagelig, passe fast rygg gjør at du sitter utmerket, med høy sittestilling, klar for å kjøre sikkert i time etter time.

Også i mørket uten å bli sliten, for det nye ansiktet inneholder meget gode Adaptive Intellilux LED Pixel-frontlys. I tillegg at det gir fantastisk godt lys med lave lykter, er det presis både på fjern- og nærlys, uten å blende. Takket være avansert bruk av 84 separate LED-elementer, pixel- og kamerateknologi som detekterer objekter for å hindre blending uten å måtte slå av fullt lys. I tillegg har den fått nattsynassistent som funker imponerende bra.

MODERNE: Grandland har moderne design og stor plass, noe den trenger for å konkurrere med modeller som Ford Kuga, Toyota RAV4, Nissan Qashqai og Peugeot 3008.

Foto: Ivar Engerud

Hastverk?

De første nye, Grandland-eksemplarene er ventet til Norge sent i høst hvis ikke chipmagel og andre problemer oppstår. I likhet med nær sagt alle andre bilprodusenter opplever også Opel utfordringer med komponentleveranser til produksjonen.

Fordelen for Norge er at elektrifiserte biler prioriteres, for det bidrar til å senke produsentens flåtesnitt på utslipp og dertil hørende EU-bøter. Likevel er det vanskelig å si noe helt konkret om leveringssituasjonen fremover. Og akkurat det kan være litt avgjørende siden

avgiftssystemet kan endre seg.

Slik det ser ut i dag slipper alle utgavene avgift. Men kravet til elektriske rekkevidde for at ladbare hybrider skal slippe avgift kan øke i statsbudsjettet kan øke allerede fra nyttår.