Kawasaki viste konseptsykler med både hybrid, hydrogen og elektrisk drift
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/11/kawasaki-ev-hydrogen-hybrid-05-300×200.webp» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/11/kawasaki-ev-hydrogen-hybrid-05.webp» />
Kawasaki viste konseptsykler med både hybrid, hydrogen og elektrisk drift
Pressemelding fra Kawasaki:
På EICMA-messen i Milano avduket Kawasaki to el-modeller, en Z og en Ninja, laget for å være i samsvar med de europeiske A1-forskriftene og avslørte at de vil komme til salgs i løpet av 2023. Maskinene har to batterier og en maksimal kapasitet på 3,0 kWh. President for Kawasaki Motors Corporation, Mr. Hiroshi Ito, presenterte også en prototype av Kawasakis første Hybrid-motorsykkel noensinne.
HEV-maskinen (Hybrid Electric Vehicle) kan raskt og enkelt bytte mellom forbrenningsmotoren og den elektriske drivkraften, og er for tiden bestemt til å være en del av 2024-produktserien.
Kawasakis mest fremtidsrettede prosjekt er en hydrogendrevet forbrenningsmotor. Selve prototypen ble vist på Eicma, og Kawasaki viste bilder av hvordan en sykkel kanskje kan se ut. Motoren er en oppfølger av Ninja H2s kompressorladede enhet, men modifisert for å kjøre på hydrogen i stedet for bensin. Mr. Ito avduket et nytt symbol, Go With Green Power, og understreker Kawasakis forpliktelse til forbrenningsmotorer og forskning på fremtidige drivstofftyper.
Midt i så mange oppsiktsvekkende nye prototype- og pre-produksjonsmodeller, presiserte Mr. Ito at Kawasaki har planer om å introdusere rundt 30 forbrenningsmotorsykler globalt på tvers av de to modellsesongene fra modellårene 2024 til 2025. Omtrent halvparten av dette antallet vil være i
samsvar med europeiske forskrifter og er derfor bestemt til det Europeiske markedet. Det er med andre ord spennende tider i vente. Let the good times roll!