Ducati Panigale V4 og V4S oppdateres for 2022

Les hele artikkelen

Pecco Bagnaia med 2022 Panigale V4S – ikke rart han ser fornøyd ut!

Med en førsteplass i vÃ¥r Superbike test kunne det vært naturlig Ã¥ tro at Ducati ville latt den gÃ¥ et par Ã¥r før de endret noe, men den gang ei. Verst skal være verst og dermed finslipes Panigale ytterligere for 2022. Ved hjelp av smÃ¥ tapsreduserende tiltak og forsiktig endring av mappingen har man lokket frem ytterligere 1,5 hk og den herlig pulserende V4’en leverer nÃ¥ hele 215,5 hk ved 13.000 omdreininger. Det kan økes til nesten ufattelige 228 ved Ã¥ sette pÃ¥ et racinganlegg fra Akrapovic, noe som samtidig reduserer vekten med 5 kilo.

Men- det Ducati har lagt mest vekt på denne gangen er å gjøre Panigale mer lettkjørt. Ved hjelp av små endringer i utformingen av tank og kåpe er førerergonomi og integrering forbedret. De frekke vingene på kåpen gir bakketrykk på hele 30 kilo ved (tør vi nevne det?) 300 km/t. Første gir har høyere utveksling, det samme gjelder andre og sjette. Første gir er hele 11,5% høyere, noe som skal gjøre sykkelen enda mer lettkjørt i de skarpeste svingene på bane. Toppfarten er økt med 5 km/t. Den elektroniske fjæringen fra Öhlins er ytterligere forbedret og gaffelen har fått 5mm lenger slaglengde, noe som gir mykere fjæring og bedre bakkekontakt.

Lyden i en Panigale V4 pÃ¥ maks turtall er det nærmeste man kommer en MotoGP racer. I tillegg har sykkelen markedets mest avanserte elektroniske hjelpesystemer. For 2022 er der 4 nye Ride modes: Full, High, Medium og Low og for første gang kan man nye maks effekt i Full. Det er kun første gir som er litt redusert for Ã¥ hindre at føreren gÃ¥r i bane. Low er tilpasset landeveiskjøring og da er effekten «bare» fattige 150 hester. Klavs Lyngfeldt fra Bike i Danmark er allerede booket inn for prøvekjøring. I mellomtiden: Nyt bildene i galleriet under.