Bygger sin egen versjon av den legendariske banen

Les hele artikkelen

Nürburgring har etablert seg som et av de viktigste stedene bilprodusenter tester egenskapene til nye modeller. Også familiebiler som en i utgangspunktet ikke bruker særlig ofte på racerbaner, får loggført noen runder på bomveien ute i skogen.

IDYLL: Akkurat som Nürburgring ligger også testbanen til Toyota Technical Center Shimoyama inne i skogen. Autovernet skal være tre ganger så sterkt som vanlig. 

Foto: Toyota

Nettopp det at det er en bomvei gjør den tilgjengelig for allmenheten, så vel som en hel rekke produsenter. Det kan bli trangt om saligheten, særlig hvis noen ønsker å stenge for all annen trafikk.

Inspirert av Nordsløyfa

Toyota har nok i tillegg regnet på kostnaden ved å fly biler, mannskap og utstyr bokstavelig talt rundt halve jordkloden og gjennom diverse tidssoner. Akido Toyoda som lovet at Toyota aldri mer skulle bygge kjedelige biler har selv kjørt løp på Nordsløyfa, og har altså åpnet Toyota Technical Center Shimoyama, som skal være inspirert av Nürburgring.

VIL ØKE: Både Toyota og Lexus ønsker å øke satsingen på elbiler, og det er meningen at det nye hovedkvarteret til Lexus som bygges ved Toyota Technical Center Shimoyama skal bidra til det. 

Foto: Toyota

Banen skal ifølge pressemeldingen være 5,3 kilometer lang og ha en høydeforskjell på 75 meter mål fra laveste til høyeste punkt.

Samling i skogen

I tillegg til en slags «Nordschleife greatest hits» blir det en bane for testing i høy hastighet, samt at det også bygges en seksjon med forskjellige veistandarder fra hele verden. Men det viktigste blir kanskje det nye hovedkvarteret til Lexus. Hittil har Toyotas premium-merke hatt tilhold i forskjellige underavdelinger hos Toyota, med geografisk spredning.

I DRIFT: Toyota Technical Center Shimoyama er allerede i drift, men vil stå helt ferdig i 2023 med blant annet testbaner som simulerer veistandarden i alle deler av verden. 

Foto: Toyota

Men i 2024 skal det første hovedkvarteret til Lexus stå klart, like ved den nye testbanen. Hensikten skal være å samle avdelingene for design, ingeniører, elektronikk, forskning og utvikling, markedsføring og ledelse under samme tak.

Raskere utvikling

Lexus har ikke vært like fremoverlent i lanseringen av elektriske alternativer som andre premium-merker, og en hovedmålsetting med byggingen av det nye hovedkvarteret er å få fart på utviklingen av elbiler. Foreløpig er anlegget beregnet å koste 2,22 milliarder dollar, og når alt står klart i 2024 er det meningen at 3.300 personer skal jobbe der.