BMW har nettopp sluppet sine 2023 M-modeller.

Les hele artikkelen

Verstingmodellen M1000 RR er kraftig oppgradert – men det koster….
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1-300×212.jpg» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1.jpg» />

Verstingmodellen M1000 RR er kraftig oppgradert – men det koster….
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1-300×212.jpg» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1.jpg» loading=»lazy» width=»1024″ height=»724″ src=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1.jpg» alt=»» class=»wp-image-19129″ srcset=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1.jpg 1024w, https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1-300×212.jpg 300w, https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/P90481290-lowRes-1024×724-1-768×543.jpg 768w» sizes=»(max-width: 1024px) 100vw, 1024px» />
Verstingmodellen M1000 RR er kraftig oppgradert – men det koster….

I 2021 viste BMW sine første M-modeller for motorsykler i form av M1000RR. Nå kommer etterfølgerne: En kraftig oppdatert M1000RR og en helt ny power-naked, M1000R. Sistnevnte blir den andre M-modellen i BMWs historie. Det morsomme er at begge har nesten samme motor! Motoren er verstingen med variabel kamakselteknologi og 210 hester på topp (212 for RR). Det er en økning på hele 45 hk på nakensykkelen. M1000-RR har tidligere blitt «beskyldt» for å være for lik basisversjonen, men det gjelder ikke for 2023. Her kommer en helt ny front med et gigantisk luftinntak som dominerer fronten. I tillegg: Nye frontspoilere som skal gi et marktrykk på hele 23 kilo i 300 km/t, +39 prosent. M1000RR kommer også i to forskjellige versjoner, M1000RR i en hvit/blå/rød/svartlakkering og M1000RR M Competition i fet svart lakk som kalles Blackstorm Metallic og inkluderer en ekstra innekapsling på framhjulet. Begge versjonene kommer med en aerodynamisk effektiv forskjerm med kjølekapper i karbonfiber for de effektive «M-bremsene». Toppfarten skal ha økt fra 306 til 314 km/t.

Helt ny M1000R med radikal effektøkning i tillegg til mye annet snadder

Hvis vi går tilbake til nakensykkelen M1000R har den fått 45 hester mer enn standardversjonen, ikke akkurat puslete. Som om det ikke var nok: Sekundærgiringen er lavere, takket være et større (47 i stedet for 45 tenner) bakdrev og lavere giring på girene fire, fem og seks. Maks turtall er på rekordhøye 14.100 omdreininger! I motsetning til sin mer sportslige slektning har M1000R elektronisk styrt demping, DDC, og, for første gang, også manuelt justerbar fjærforspenning framme. Det morsomme med disse ekstreme M-syklene er at BMW ikke har glemt brukervennlighet til hverdagsbruk: Varmehåndtak, hill hold, cruise kontroll og USB-uttak er standard. For mer info om syklene, sjekk BMWs hjemmeside.
Prislappene da? Vel – 375.000 for M1000R og ganske høye 405.450,- for M1000RR. Legg til en M Competition-pakke til RR, så begyunner vi å snakke seriøse penger. Men syklene er herlige, det må vi innrømme!