Ferraris nye hyperbil

Les hele artikkelen

I mars 2023 er det duket for racedebuten i «1000 Miles of Sebring». Som et vink til 1970-tallets utholdenhetsracer 312 P, får 499P samme fargedrakt. 

SANNELIG PÅ TIDE: 50 år har gått siden Ferrari stilte i toppsjiktet av GT-racing.

Foto: Ferrari

P-en i navnet symboliserer at dette er en prototyp. Tallet 50, som en av løpsbilene vil benytte (den andre får startnummer 51), symboliserer at det er 50 år siden Ferrari deltok i det øverste sjiktet på Le Mans.

IKKE E-TRON: Bremselys på tvers av hekken er over alt om dagen. Funker nok i racing, men lite særpreg. Audi E-tron og Nio EL7 bruker samme grep.

Foto: Ferrari

900 volt

Hybriden 499P skal delta i hyperbilklassen LMH i FIA World Endurance Championship, der 24-timeren på Le Mans inngår. Drivlinjen består av to motorer; en bensindreven twin-turbo V6, videreutviklet fra 296 GT3, montert som et bærende element i rammen bak i bilen. Den andre motoren er en ERS elmotor, et «Energy Recovery System» som byr på 272 HK på fremre aksel.

MASSE KNAPPER: Ferrari har skjønt det. Knapper er tingen i racing, ikke en diger infotainment-skjerm. 

Foto: Ferrari

Elmotorens batteripakke på 900 volt, lades når bilen taper fart eller bremser, slik at man ikke trenger ekstern lading. Det er et grep hentet fra Formel 1, spesialtilpasset til 499P. Samlet effekt er 680 HK, og kreftene temmes ved hjelp av en syvtrinns sekvensiell girkasse.

Formet av vinden

Ferdinando Cannizzo som leder utviklingen av Ferraris GT-banebiler, påstår at 499P er lett gjenkjennelig som en Ferrari. Det er han kanskje nødt til å si. I vår bok ser 499P ut som mange andre Le Mans-racer fra de senere årene, og hadde det ikke vært for det digre merkenavnet på frontruten, kunne dette like gjerne ha vært en Toyota eller Alpine.

Foto: Ferrari

Ferrari holder på sitt og forklarer at designen er signert Ferrari Styling Centre, under ledelse av Flavio Manzoni. Karbonfiberkonstruksjonen skal også ha flere vink til nye Daytona SP3. Linjene og manipuleringen av luftstrømmen er i stor grad formet etter testing i vindtunnel, må vite.

Foto: Ferrari

Relativt billig

Prisen oppgis ikke. Men teknologinettstedet Ars Technica hevder at prisen på biler i LMH-klassen (Le Mans Hypercar) er rundt 30 millioner euro, og dermed relativt rimelig sammenlignet med prisen på LMP1h-biler som fort kan koste 80 til 200 millioner euro. Snaue 310 millioner kroner altså, kontra en pris mellom 820 millioner kroner og mer enn 2 milliarder kroner.