Ferraris nye hyperbil
I mars 2023 er det duket for racedebuten i «1000 Miles of Sebring». Som et vink til 1970-tallets utholdenhetsracer 312 P, fĂ„r 499P samme fargedrakt.Â

SANNELIG Pà TIDE: 50 Är har gÄtt siden Ferrari stilte i toppsjiktet av GT-racing.
P-en i navnet symboliserer at dette er en prototyp. Tallet 50, som en av lÞpsbilene vil benytte (den andre fÄr startnummer 51), symboliserer at det er 50 Är siden Ferrari deltok i det Þverste sjiktet pÄ Le Mans.

IKKE E-TRON: Bremselys pÄ tvers av hekken er over alt om dagen. Funker nok i racing, men lite sÊrpreg. Audi E-tron og Nio EL7 bruker samme grep.
900 volt
Hybriden 499P skal delta i hyperbilklassen LMH i FIA World Endurance Championship, der 24-timeren pÄ Le Mans inngÄr. Drivlinjen bestÄr av to motorer; en bensindreven twin-turbo V6, videreutviklet fra 296 GT3, montert som et bÊrende element i rammen bak i bilen. Den andre motoren er en ERS elmotor, et «Energy Recovery System» som byr pÄ 272 HK pÄ fremre aksel.

MASSE KNAPPER: Ferrari har skjĂžnt det. Knapper er tingen i racing, ikke en diger infotainment-skjerm.Â
Elmotorens batteripakke pÄ 900 volt, lades nÄr bilen taper fart eller bremser, slik at man ikke trenger ekstern lading. Det er et grep hentet fra Formel 1, spesialtilpasset til 499P. Samlet effekt er 680 HK, og kreftene temmes ved hjelp av en syvtrinns sekvensiell girkasse.
Formet av vinden
Ferdinando Cannizzo som leder utviklingen av Ferraris GT-banebiler, pÄstÄr at 499P er lett gjenkjennelig som en Ferrari. Det er han kanskje nÞdt til Ä si. I vÄr bok ser 499P ut som mange andre Le Mans-racer fra de senere Ärene, og hadde det ikke vÊrt for det digre merkenavnet pÄ frontruten, kunne dette like gjerne ha vÊrt en Toyota eller Alpine.

Ferrari holder pÄ sitt og forklarer at designen er signert Ferrari Styling Centre, under ledelse av Flavio Manzoni. Karbonfiberkonstruksjonen skal ogsÄ ha flere vink til nye Daytona SP3. Linjene og manipuleringen av luftstrÞmmen er i stor grad formet etter testing i vindtunnel, mÄ vite.

Relativt billig
Prisen oppgis ikke. Men teknologinettstedet Ars Technica hevder at prisen pÄ biler i LMH-klassen (Le Mans Hypercar) er rundt 30 millioner euro, og dermed relativt rimelig sammenlignet med prisen pÄ LMP1h-biler som fort kan koste 80 til 200 millioner euro. Snaue 310 millioner kroner altsÄ, kontra en pris mellom 820 millioner kroner og mer enn 2 milliarder kroner.